دوره 16، شماره 2 - ( 4-1399 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 142-136 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazhir F, Jahanbakhsh M, Peikari H, Saghaeiannejad-Isfahani S. Investigating the Realization of the Consequences of Using the Integrated Health System (SIB) from Users' Point of View in Primary Healthcare Centers in Isfahan, Iran. HSR 2020; 16 (2) :136-142
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1126-fa.html
هژیر فرزانه، جهانبخش مریم، پیکری حمیدرضا، سقائیان‌نژاد اصفهانی سکینه. بررسی میزان تحقق پیامدهای استفاده از سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) از نظر کاربران در مراکز بهداشت شهر اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 1399; 16 (2) :136-142

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1126-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه مدیریت و فن‌آوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت و فن‌آوری اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات فن‌آوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
4- استادیار، مرکز تحقیقات نشانگرهای اجتماعی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2878 مشاهده)
مقدمه: اغلب پژوهش‌های گذشته پیرامون سیستم پرونده الکترونیک سلامت به پیامدهای استفاده از آن اشاره‌ای نداشته‌اند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تحقق پیامدهای استفاده از سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) از نظر کاربران در شهر اصفهان انجام شد.
روش‌ها: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه مورد بررسی شامل کلیه کاربران سیب در مراکز بهداشت شهر اصفهان بود که 320 نفر از آن‌ها با استفاده از جدول Morgan به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه‌ای بود که در پنج بعد «استفاده از سیب در کمک به حل مشکلات، تصمیم‌گیری منطقی، یکپارچگی ارتباطات افقی، یکپارچگی ارتباطات عمودی و خدمت‌رسانی به مراجعان» تنظیم گردید. پس از بررسی روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه، پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha سنجیده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون t تک نمونه‌ای در نرم‌افزار SPSS تحلیل شد.
یافته‌ها: اگرچه استفاده از سیب در بهبود یکپارچگی و هماهنگی ارتباطات افقی (050/0 > P،30/2 = t)، بهبود یکپارچگی و هماهنگی ارتباطات عمودی (050/0 > P، 96/1 = t) و ارایه خدمت به مراجعان (001/0 > P،31/8 = t) تأثیر داشته، اما هیچ نقش قابل توجهی در کمک به حل مشکلات (050/0 < P، 68/0 = t) و تصمیم‌گیری منطقی کاربران (050/0 < P، 05/1 = t) نداشته است.
نتیجه‌گیری: کمک به حل مشکلات و تصمیم‌گیری منطقی از جمله اهداف پیاده‌سازی سیب می‌باشد. با این وجود، کاربران نقطه ضعف اصلی این سیستم را در این دو حوزه ارزیابی کردند. بدین ترتیب، توجه به نیازهای کاربران در این دو حوزه مهم، به متولیان سیب توصیه می‌گردد.
متن کامل [PDF 1128 kb]   (1134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/6/12 | پذیرش: 1399/4/15 | انتشار: 1399/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb