دوره 6، شماره 1 - ( 12-1389 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rejali M, Mostajeran M, Memarzadeh Z, Azizi N. The cultural and educational activities among students of the School of Health in Isfahan University of Medical Sciences. HSR 2011; 6 (1)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-113-fa.html
مهری رجالی ، مهناز مستأجران ، زهرا معمارزاده ، ناهید عزیزی . فعالیت‌های فرهنگی ـ تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (1)

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-113-fa.html


1- مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- کارشناس ارشد جمعیت شناسی، گروه سلامت خانواده و جمعیت، مرکز بهداشت استان اصفهان، اصفهان، ایران.
3- کارشناس، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (747 مشاهده)
مقدمه: جایگاه ویژه دانشگاه در تربیت نسل بالنده انقلاب اسلامی‏و نقش عظیمی‏که دانشگاه در پرورش مدیران و کارگزاران آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا می‏کند، برکسی پوشیده نیست. ضرورت توجه به فعالیت‏های فرهنگی، تحصیلی و اعتقادی دانشجویان به خصوص چگونگی گذراندن اوقات فراغت آن‌ها، در این راستا اهمیت ویژه‏ای دارد. بنابراین لازم است که با راهنمایی این قشر در زمینه برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت، آنان را در استفاده هر چه بهتر از ایام پرارزش دانشجویی یاری داد. هدف از اجرای این پژوهش شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه‏های تحصیلی دانشجویان بود تا بتوان بر مبنای آن کارآیی برنامه‏ریزی‏های آینده را تقویت نمود.  روش‌ها: این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 238 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت انجام گرفت. روش نمونه برداری منظم و تصادفی بود. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه خود ایفا شامل اطلاعات دموگرافیک، نحوه گذران اوقات فراغت در داخل و خارج از دانشگاه، امور مذهبی، خدمات رفاهی و نیازهای آموزشی دانشجویان جمع‌آوری شد و به وسیله نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: توزیع جنسی دانشجویان مورد مطالعه 4/79 درصد دختر و 6/20 درصد پسر را نشان ‏داد. 1/60 درصد از دانشجویان غیر بومی ‏ ‏بودند و 1/88 درصد از خوابگاه استفاده می‏کردند. 9/84 درصد از دانشجویان مجرد بودند. میانگین و انحراف معیار تعداد ساعات اوقات فراغت دانشجویان در طول شبانه‌روز 2/3 ± 4/6 ساعت بود. 2/31 درصد از دانشجویان هیچگاه در برنامه‏های فرهنگی- مذهبی دانشگاه شرکت نمی‏کردند و 1/12 درصد همیشه در این برنامه‌ها شرکت می‏نمودند. استفاده از کتابخانه در میان این فعالیت‌ها رتبه بالاتری داشت. دانشجویان نیاز به اردوهای یک روزه، برنامه‏های ورزشی و تفریحی، آموزش قرآن و نمایش فیلم را جزء ضرورت‌های خود دانستند. حدود 3/82 درصد از دانشجویان با شعایر مذهبی و اجرای آن موافق بودند. درصد زیادی از دانشجویان از وجود اکثر خدمات رفاهی نظیر وام تحصیلی و مشاوره روانی بی‌اطلاع بودند. اولویت نیاز دانشجویان برای آموزش گرفتن مواردی نظیر روش‌های جستجوی مقالات، استفاده مناسب از کامپیوتر، نقش استاداند راهنما در حل مشکلات آموزشی و کسب مهارت‌های لازم در پر کردن اوقات فراغت آن‌ها بود. نتیجه‌گیری: از آن جایی که اکثر دانشجویان مجرد بوده، بیشتر وقت خود را در خوابگاه و دانشگاه سپری می‏کنند، لازم است مسؤولان دانشگاه برنامه ریزی دقیقی برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان انجام دهند. توجه به عمده‏ترین نیازهای دانشجویان از قبیل کامل بودن کتابخانه‌ها، اردوهای یک روزه، برنامه ورزشی، مراسم به مناسبت‏های مختلف در ایام سال و آموزش قرآن کریم حایز اهمیت زیادی می‏باشد. واژه‌های کلیدی: اوقات فراغت، نیازهای فرهنگی، نیازهای تحصیلی، دانشجو.  
متن کامل [PDF 416 kb]   (208 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb