Rejali M, Mostajeran M, Memarzadeh Z, Azizi N. The cultural and educational activities among students of the School of Health in Isfahan University of Medical Sciences. HSR 2011; 6 (1)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-113-fa.html
مهری رجالی ، مهناز مستأجران ، زهرا معمارزاده ، ناهید عزیزی . فعالیتهای فرهنگی ـ تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (1)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-113-fa.html
1- مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- کارشناس ارشد جمعیت شناسی، گروه سلامت خانواده و جمعیت، مرکز بهداشت استان اصفهان، اصفهان، ایران.
3- کارشناس، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (747 مشاهده)
مقدمه: جایگاه ویژه دانشگاه در تربیت نسل بالنده انقلاب اسلامیو نقش عظیمیکه دانشگاه در پرورش مدیران و کارگزاران آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا میکند، برکسی پوشیده نیست. ضرورت توجه به فعالیتهای فرهنگی، تحصیلی و اعتقادی دانشجویان به خصوص چگونگی گذراندن اوقات فراغت آنها، در این راستا اهمیت ویژهای دارد. بنابراین لازم است که با راهنمایی این قشر در زمینه برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت، آنان را در استفاده هر چه بهتر از ایام پرارزش دانشجویی یاری داد. هدف از اجرای این پژوهش شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامههای تحصیلی دانشجویان بود تا بتوان بر مبنای آن کارآیی برنامهریزیهای آینده را تقویت نمود. روشها: این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 238 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت انجام گرفت. روش نمونه برداری منظم و تصادفی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه خود ایفا شامل اطلاعات دموگرافیک، نحوه گذران اوقات فراغت در داخل و خارج از دانشگاه، امور مذهبی، خدمات رفاهی و نیازهای آموزشی دانشجویان جمعآوری شد و به وسیله نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: توزیع جنسی دانشجویان مورد مطالعه 4/79 درصد دختر و 6/20 درصد پسر را نشان داد. 1/60 درصد از دانشجویان غیر بومی بودند و 1/88 درصد از خوابگاه استفاده میکردند. 9/84 درصد از دانشجویان مجرد بودند. میانگین و انحراف معیار تعداد ساعات اوقات فراغت دانشجویان در طول شبانهروز 2/3 ± 4/6 ساعت بود. 2/31 درصد از دانشجویان هیچگاه در برنامههای فرهنگی- مذهبی دانشگاه شرکت نمیکردند و 1/12 درصد همیشه در این برنامهها شرکت مینمودند. استفاده از کتابخانه در میان این فعالیتها رتبه بالاتری داشت. دانشجویان نیاز به اردوهای یک روزه، برنامههای ورزشی و تفریحی، آموزش قرآن و نمایش فیلم را جزء ضرورتهای خود دانستند. حدود 3/82 درصد از دانشجویان با شعایر مذهبی و اجرای آن موافق بودند. درصد زیادی از دانشجویان از وجود اکثر خدمات رفاهی نظیر وام تحصیلی و مشاوره روانی بیاطلاع بودند. اولویت نیاز دانشجویان برای آموزش گرفتن مواردی نظیر روشهای جستجوی مقالات، استفاده مناسب از کامپیوتر، نقش استاداند راهنما در حل مشکلات آموزشی و کسب مهارتهای لازم در پر کردن اوقات فراغت آنها بود. نتیجهگیری: از آن جایی که اکثر دانشجویان مجرد بوده، بیشتر وقت خود را در خوابگاه و دانشگاه سپری میکنند، لازم است مسؤولان دانشگاه برنامه ریزی دقیقی برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان انجام دهند. توجه به عمدهترین نیازهای دانشجویان از قبیل کامل بودن کتابخانهها، اردوهای یک روزه، برنامه ورزشی، مراسم به مناسبتهای مختلف در ایام سال و آموزش قرآن کریم حایز اهمیت زیادی میباشد. واژههای کلیدی: اوقات فراغت، نیازهای فرهنگی، نیازهای تحصیلی، دانشجو.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24