دوره 16، شماره 2 - ( 4-1399 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 86-78 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi N, Saadat-Gharin S, Tol A, Sadeghi R, Yaseri M, Mohebbi B. Assessing Health Literacy and Health Promoting Behaviors among Female Students. HSR 2020; 16 (2) :78-86
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1132-fa.html
کریمی ندا، سعادت قرین شهرزاد، طل آذر، صادقی رؤیا، یاسری مهدی، محبی بهرام. بررسی سواد سلامت و رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در دختران دانش‌آموز. تحقیقات نظام سلامت. 1399; 16 (2) :78-86

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1132-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده فنی دکتر شریعتی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران
3- دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- دانشیار، ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺪاﺧﻼت ﻗﻠﺒﻲ و ﻋﺮوﻗﻲ، مرکز تحقیقات کاردیوانکولوژی، مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (2758 مشاهده)
مقدمه: افراد با سواد سلامت محدود، رفتارهای ارتقا دهنده سلامت ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت و رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در دانش‌آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر تهران در سال 1397 انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی ۳۷۰ نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام گردید. ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ به وسیله پرسش‌نامه‌ دموگرافیک و زمینه‌ای، پرسش‌نامه‌ ﺳﻮﺍﺩ ﺳﻼﻣﺖ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ (Health Literacy Measure for Adolescents یا HELMA) و پرسش‌نامه‌ رفتارهای ارتقا دهنده سلامت (Health Promotion Lifestyle Profile-II یا HPLP-II) ﺟﻤﻊ‌آوری شد. ﺩﺍﺩﻩ‌ﻫﺎ با استفاده ﺍﺯ آمار توصیفی و تحلیلی در ﻧﺮﻡ‌ﺍﻓﺰﺍﺭ SPSS مورد ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمره رفتارهای ارتقا دهنده سلامت، ۱۱/۲۴ ± ۵۴/۵۷ (متوسط) و میانگین نمره سواد سلامت، ۸۷/۱۲ ± ۹۲/۵۹ (نه چندان کافی) بود. بیشترین میانگین نمره ابعاد رفتارهای ارتقا دهنده سلامت و سواد سلامت به ترتیب به حیطه‌های کنترل استرس (۵۵/۶۵) و درک (۱۵/۷۴) و کمترین میانگین نمره به حیطه‌های مسؤولیت‌پذیری در قبال سلامت (۱۸/۵۰) و محاسبه (۶۹/۴۳) اختصاص داشت. بین سواد سلامت و رفتارهای ارتقا دهنده سلامت ارتباط مستقیم و معنی‌داری مشاهده گردید (43/0 = r، 001/0 > P) و آن‌ها با مطالعه مجله و روزنامه و علاقه به موضوعات سلامت ارتباط مستقیم و معنی‌دار و با ساعات استفاده از اینترنت و ارزیابی وضعیت سلامت دارای ارتباط معکوس و معنی‌داری بود. بین رفتارهای ارتقا دهنده سلامت با پایه تحصیلی (35/0- = r، 001/0 > P) و سن (31/0- = r، 001/0 > P) ارتباط معکوس و با رشته تحصیلی (30/0 = r، 001/0 > P) ارتباط معنی‌داری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، لزوم تدوین برنامه‌های مدون آموزشی جهت ارتقای این دسته از رفتارها و افزایش سواد سلامت در فضای مجازی ضروری می‌نماید.
متن کامل [PDF 1517 kb]   (1066 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/6/12 | پذیرش: 1399/4/15 | انتشار: 1399/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb