Shahmohammadi-Ghahsareh A, Abedi A, Khayatan F, Aghaei A. Exploring Parenting Components for Children with Disruptive Mood Dysregulation Disorder: A Qualitative Study. J Health Syst Res 2020; 16 (2) :101-107
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1133-fa.html
شاهمحمدی قهساره اعظم، عابدی احمد، خیاطان فلور، آقایی اصغر. کشف مؤلفههای والدگری ویژه کودکان مبتلابه اختلال کژ تنظیمی خلقی ایذایی : یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1399; 16 (2) :101-107
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1133-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
4- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (2460 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل اساسی در تنظیم هیجان کودکان تحریکپذیر، شیوه والدگری مادران است که در خودکنترلی این کودکان تأثیر میگذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین الگوی والدگری مبتنی بر نظریه دلبستگی ویژه کودکان مبتلا به اختلال کژتنظیمی خلقی ایذایی (Disruptive mood dysregulation disorder یا DMDD) بود.
روشها: این مطالعه به روش تحلیل محتوای هدایت شده با نظام طبقهبندی قیاسی انجام شد و نمونهگیری هدفمند تا اشباع دادهها ادامه یافت. متون نوشتاری دلبستگی از نظر ویژگیهای والدگری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابتدا مفاهیم مرتبط با والدگری شناسایی و سپس مفاهیم استخراج بر اساس مؤلفههای اصلی نظریه دلبستگی طبقهبندی گردید. در نهایت، اعتبار و پایایی الگوی والدگری مورد بررسی قرار گرفت و به تأیید رسید.
یافتهها: در الگوی والدگری تحقیق حاضر، ماتریکس ترسیم شد و سپس طبقهبندی بر اساس دو سطح؛ سطح یک شامل مؤلفههای اصلی دلبستگی و سطح دو شامل 71 کد بر اساس سطح یک انجام گرفت. بدین ترتیب، الگوی والدگری با شش مؤلفه اصلی «رفتاری، هیجانی، شناختی، روانی، جنبشی- لامسه و امنیت جسمانی» مورد توجه قرار گرفت.
نتیجهگیری: از الگوی والدگری مطرح شده در پژوهش حاضر که شامل مؤلفههای رفتاری، هیجانی، شناختی، روانی، جنبشی- لامسه و امنیت جسمانی است، میتوان در کنار سایر درمانهای موجود برای کودکان مبتلا به DMDD استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/6/13 | پذیرش: 1399/1/15 | انتشار: 1399/1/15