آسیه پیرزاده ، غلامرضا شریفیراد ، محمد علی عروجی . مقایسه وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی دولتی نواحی مختلف شهر اصفهان* در سال 1387-1386. تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (1)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-114-fa.html
1- مربی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1010 مشاهده)
مقدمه: دانش آموزان حداقل 20 درصد از اوقات خویش را در مدرسه سپری میکنند. آموزش و رشد شخصیت آنان به روشهای آموزشی صحیح و مناسب، فضای فیزیکی مطلوب و محیط روانی مساعد بستگی دارد. دانش آموزان از سرمایههای عمده انسانی هر جامعه محسوب میگردند. توجه به سلامت و ارتقای بهداشت محیط تحصیلی آنان نوعی سرمایهگذاری برای آینده قلمداد میگردد. روشها: این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. تعداد نمونههای مورد مطالعه، 77 مدرسه ابتدایی دولتی در شهر اصفهان بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، فرم ارزیابی بهداشت محیط مدارس بود. این فرم از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول شامل مشخصات عمومی مدارس و قسمت دوم شامل آیتمهایی است که مطلوب بودن قسمتهای مختلف مدرسه را مورد بررسی قرار میدهد. فرمهای مذکور با مراجعه کارشناس بهداشت عمومی به مدارس، مشاهده و مصاحبه با مدیر مدارس و در مدت 3 ماه تکمیل گردید و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، در نواحی مختلف مقایسه به عمل آمد. یافتهها: 6/76 درصد از مدارس، دارای وضعیت مطابق با استاندارد و 5/80 درصد از کلاسهای مدارس دارای وضعیت مطلوب بودند. از نظر وضعیت استانداردهای ساختمانی و کلاس درس در نواحی مختلف، اختلاف معنیداری وجود نداشت. وضعیت سرویسهای بهداشتی (توالت و دستشویی) و آبخوریهای مدارس در حد مطلوبی بود و اختلاف معنیداری از این نظر در بین نواحی وجود نداشت. اما با این حال، ناحیه 1 وضعیت نامطلوبتری داشت. 79 درصد از مدارس دارای وضعیت مطلوب از نظر جمعآوری و دفع زباله و 49 درصد از مدارس دارای بوفههای بهداشتی و مطابق استاندارد بودند. ولی بین نواحی از این دو نظر اختلاف معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: به نظر میرسد که وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی شهر اصفهان به صورت تقریبی در حد مطلوب بوده، اما باید نسبت به بهبود بوفههای بهداشتی اقدام گردد که این امر مستلزم توجه بیشتر مسؤولین محترم آموزش و پرورش، متولیان محترم بهداشت و درمان و اختصاص بودجه مناسب جهت حل مشکلات بهداشتی مدارس میباشد. واژههای کلیدی: بهداشت محیط، مدارس ابتدایی، شهر اصفهان.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24