دوره 18، شماره 3 - ( 7-1401 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 255-248 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 397590
Ethics code: 397590


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sami M, Ebdali H, Bahreini N, Esfandiari Z, Hadian M, Badei M et al . Influence of Education on Knowledge, Attitude, and Performance of the Employees of Dairy and Beverage Processing Plants in Isfahan, Iran, Regarding Good Hygiene Practices. HSR 2022; 18 (3) :248-255
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1160-fa.html
سامی مسعود، ابدالی حدیثه، بحرینی نیماه، اسفندیاری زهرا، هادیان مرجان، بدیعی محمد و همکاران.. بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان کارخانجات فرآورده‌های لبنی و آشامیدنی شهر اصفهان در خصوص اصول بهداشتی خوب. تحقیقات نظام سلامت. 1401; 18 (3) :248-255

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1160-fa.html


1- دانشیار، مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی و گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی و گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار، مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی و گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- کارشناس ارشد، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (844 مشاهده)
مقدمه: رعایت بهداشت مواد غذایی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های‌ پیشگیری‌کننده از بیماری‌های غذازاد است، اما به دلیل آگاهی ناکافی و به دنبال آن، عملکرد ناصحیح، افراد زیادی از مسمومیت‌های غذایی رنج می‌برند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان کارخانجات فرآورده‌های لبنی و آشامیدنی شهر اصفهان در خصوص اصول بهداشت خوب انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه ‌تجربی بود و بر روی 96 پرسنل 56 کارخانه فرآورده‌های لبنی و آشامیدنی استان اصفهان صورت گرفت. نمونه‌ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ چهار قسمتی با موضوع اصول بهداشتی خوب (Good Hygiene Practices یا GHPs) بود که ابتدا در هر دو گروه تکمیل و سپس کتابچه آموزشی در اختیار گروه آزمون قرار گرفت و پس از دو ماه از انجام مداخله، مجدد پرسش‌نامه توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده‌ها بعد از کدگذاری در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه آزمون ارتقا یافت. اختلاف معنی‌داری در متغیرهای مذکور قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون مشاهده گردید؛ در حالی که اختلاف معنی‌داری در گروه شاهد در ارتباط با متغیرهای مورد بررسی مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی در ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان تأثیر مثبتی داشت. ضعف در خصوص کنترل سوابق بهداشتی، پوشش مناسب در محیط کار و میکروارگانیسم موجود در دست و بینی مشاهده شد که بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون، به طور قابل توجهی برطرف گردید. ارایه برنامه‌های آموزشی کاربردی و مداوم توسط متخصصان باتجربه در رعایت اصول بهداشت فردی توصیه می‌گردد.
متن کامل [PDF 1195 kb]   (528 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/8/11 | پذیرش: 1401/3/17 | انتشار: 1401/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb