Mokhtari H, Larijani M, Shobeiry S M, Saeidipour B. Identifying Effective Indicators in Educating Citizens to Minimize and Separate the Waste at Source: (A Case of High School Students). J Health Syst Res 2021; 17 (3) :199-209
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1162-fa.html
مختاری هادی، لاریجانی مریم، شبیری سید محمد، سعیدیپور بهمن. شناسایی شاخصهای تأثیرگذار در آموزش شهروندی جهت کمینهسازی و تفکیک از مبدأ پسماند (مورد مطالعه: دانشآموزان مقطع متوسطه دوم). مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (3) :199-209
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1162-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- استاد، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (1509 مشاهده)
مقدمه: مواد زاید نه تنها از نظر بهداشتی و زیست محیطی مشکلزا هستند، بلکه از لحاظ حمل و نقل، جمعآوری و دفع هم مسألهساز میباشند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای تأثیرگذار در آموزش شهروندی جهت کمینهسازی و تفکیک از مبدأ پسماند در سال 1399 و در شهرستان خمین انجام شد.
روشها: این مطالعه از نظر هدف، اکتشافی بود و با روش پژوهش آمیخته و مبتنی بر استدلالی قیاسی- استقرایی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق را خبرگان شامل استادان دانشگاهی و مدیران شهرداریها تشکیل داد. نمونهگیری به روش غیر احتمالی و به صورت هدفمند و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه Fuzzy Delphi بود. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش کیفی مضمون به کار گرفته شد. همچنین، شاخصهای شناسایی شده با روش Fuzzy Delphi اعتبارسنجی گردید. تحلیل دادههای به دست آمده در فاز کیفی و کمی به ترتیب با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA و MATLAB مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مصاحبهها به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید. در مرحله کدگذاری باز، 517 کد شناسایی شد. در نهایت، از طریق کدگذاری محوری، 11 طبقه (مقوله اصلی) و 45 شاخص (مقوله فرعی) به دست آمد.
نتیجهگیری: جهت آموزش شهروندی جهت کمینهسازی و تفکیک از مبدأ پسماند، به یک بسترسازی متناسب با اهداف آموزشی نیاز است. در این میان، اصول آموزش برنامه درسی و تعیین اهداف رفتاری آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. همچنین، نیازسنجی مناسب آموزشی و اصول انتخاب محتوای آموزشی و سازماندهی آن در جهت دستیابی به اهداف آموزش شهروندی، یک عامل تسهیلکننده است. به طور کلی، اصول انتخاب روشهای یاددهی- یادگیری و رویکردهای مبتنی بر آن و در نظر گرفتن تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی و نقش معلم در محیط آموزشی مناسب، منجر به ایجاد احترام و مسؤولیتپذیری نسبت به محیط زیست در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم خواهد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/8/15 | پذیرش: 1400/6/31 | انتشار: 1400/7/10