Vahedian-Azimi A, Alhani F, Rahimi-Bashar F. The Methodological Quality Assessment of Published Papers based on Family-Centered Empowerment Model: A Scientometric Study. HSR 2020; 16 (3) :212-218
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1171-fa.html
واحدیان عظیمی امیر واحدیان، الحانی فاطمه، رحیمی بشر فرشید. ارزشیابی کیفیت روششناسی مقالات چاپ شده مدل توانمندسازی خانوادهمحور: یک مطالعه علمسنجی. تحقیقات نظام سلامت. 1399; 16 (3) :212-218
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1171-fa.html
1- دانشیار، مرکز تحقیقات تروما و گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (1835 مشاهده)
مقدمه: با روند شیوع گسترده انواع بیماریهای مزمن، پرستاران نیازمند شناخت انتخابها، نیازها و تواناییهای بیماران میباشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت روششناسی مقالات چاپ شده مبتنی بر مدل توانمندسازی خانوادهمحور انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع مروری نظاممند بود. جستجوی نظاممند با استفاده از دستورالعمل Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) به منظور بازیابی تمام مطالعات ملی و بینالمللی در زمینه مدل توانمندسازی خانوادهمحور صورت گرفت. مقالات نهایی شده از نظر ابعاد مختلف روششناسی با استفاده از سه مقیاس کمی Jadad، Consolidated Standards Of Reporting Trials (CONSORT) و Newcastle-Ottawa و مقیاس کیفی Cochrane بررسی گردید.
یافتهها: در جستجوی اولیه متون، 644 مقاله بازیابی شد و با توجه به راهنمای انتخاب PRISMA، این تعداد مقاله بازیابی شده به 47 مورد کاهش یافت. نمرات مقیاس Jadad نشان داد که یک مقاله نمره 5 و 33 مقاله نمره کمتر از 3 کسب کرد. نمرات مقیاس CONSORT حاکی از آن بود که چهار مقاله نمره 7 و چهار مقاله نیز نمره کمتر از 5 به دست آورد. بر اساس نمرات مقیاس Newcastle-Ottawa، سیزده مقاله نمره 8 و چهار مقاله نمره کمتر از 4 داشت. همچنین، به پنج بعد مقیاس خطر تورش Cochrane اشاره گردید.
نتیجهگیری: مطالعات کاربردی مدل توانمندسازی خانوادهمحور از نظر روششناسی دارای کیفیت به نسبت خوب، اما سبک و کیفیت گزارشدهی آنها مطلوب نمیباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/9/5 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10