دوره 17، شماره 3 - ( 7-1400 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 166-159 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azarnik M, Rafiepoor A, Hatami M, Mousavi M S. Evaluation and Comparison of the Effectiveness of Communication and Marital Skills Training on Marital Conflicts and Sexual Performance of Female Students. J Health Syst Res 2021; 17 (3) :159-166
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1241-fa.html
آذرنیک مینا، رفیعی‌پور امین، حاتمی محمد، موسوی مهسا سادات. بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی و زناشویی بر تعارضات زناشویی و عملکرد جنسی زنان دانشجو. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (3) :159-166

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1241-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی سلامت، واحد بین‌المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه مامایی و بهداشت باروری و مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (2046 مشاهده)
مقدمه: زوجین متعارض به دلیل فقدان مهارت‌های ارتباط زناشویی، مشکلات عدیده‌ای را در سطح عملکرد جنسی و کیفیت زندگی زناشویی تجربه می‌کنند، اما همچنان اتفاق ‌نظری در زمینه‌ سبب‌شناسی و در نتیجه، راهبرد درمانی و آموزشی مؤثر بین متخصصان صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت های زناشویی (جنسی) بر تعارضات زناشویی و عملکرد جنسی زنان دانشجو انجام گردید.
روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه شاهد بود. جامعه‌ آماری تحقیق را کلیه‌ زنان دانشجوی دارای مشکلات زناشویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1399 تشکیل داد. نمونه‌ها شامل 45 نفر از زنان دانشجو بود که به روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و گروه شاهد) قرار گرفتند. داده‌ها به وسیله پرسش‌نامه تعارضات زناشویی‌ (Marital Conflict Questionnaire یا MCQ) ثنایی و همکاران و پرسش‌نامه استاندارد شاخص عملکرد جنسی زنان (Female Sexual Function Index یا FSFI) Rosen و همکاران جمع‌آوری گردید و با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: آموزش مهارت‌های ارتباطی و زناشویی، منجر به افزایش عملکرد جنسی و کاهش تعارضات زناشویی گروه‌های آزمایش نسبت به گروه شاهد شد؛ ضمن این که تفاوت معنی‌داری بین دو راهبرد آموزشی در مرحله‌ پس‌آزمون و پیگیری وجود داشت (0/01> P). آموزش مهارت‌های ارتباطی بر تعارض زناشویی و آموزش مهارت‌های زناشویی بر بهبود عملکرد جنسی زنان مؤثرتر بود.
نتیجه‌گیری: آآموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت های زناشویی (جنسی)، منجر به بهبود عملکرد جنسی و کاهش تعارضات زناشویی در زنان می‌گردد و خانواده ‌درمانگران می‌توانند از این روش آموزشی جهت بهبود روابط زناشویی زوجین ایرانی استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 1368 kb]   (2003 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1400/1/21 | انتشار: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb