Mizbani S, Ghasri Z, Sedaghat-Fard F, Gomroki H, Amidi-Mazaheri M. Investigating the Relationship between Mental Health with Self-Control and Life Satisfaction in Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran, in 2019. J Health Syst Res 2022; 17 (4) :275-281
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1242-fa.html
میزبانی سیما، قصری زهرا، صداقت فرد فاطمه، گمرکی حافظ، عمیدی مظاهری مریم. بررسی ارتباط بین سلامت روان با خودکنترلی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ١٣٩٨. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (4) :275-281
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1242-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (2396 مشاهده)
مقدمه: بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان و عوامل مرتبط با آن، یکی از راههای مهم برای رسیدن به توسعه دانشگاهی است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سلامت روان با خودکنترلی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 230 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی (General Health Questionnaire یا (GHQ-28، مقیاس خودکنترلی (Self-Control Scale یا SCS) Tangney و همکاران و پرسشنامه رضایت از زندگی (Satisfaction with Life Scale یا SWLS) Diener و همکاران بود. دادهها در نرمافزارSPSS و سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 49 درصد دانشجویان از سلامت روان برخوردار بودند و وضعیت سلامت روان در مردان و افراد متأهل بهتر بود. همچنین، همبستگی معنیداری بین سلامت روان، خودکنترلی و رضایت از زندگی وجود داشت.
نتیجهگیری: سلامت روان بر رضایت از زندگی و خودکنترلی دانشجویان تأثیر دارد. بنابراین، توصیه میشود جلسات مشاوره فردی با دانشجویان برگزار گردد و در برنامه آموزشی آنها به مبحث رضایت از زندگی پرداخته شود و به منظور حفظ خودکنترلی بالا در دانشجویان و پیشگیری از وقوع رفتارهای ناهنجار در دانشگاهها، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1400/1/1 | پذیرش: 1400/4/4 | انتشار: 1400/11/10