Moeini H, Hatami-Varzaneh A, Nikpoor S. Presenting a Smoking Addiction Pattern in Young Women; A Qualitative Study of Grandeur Theory. J Health Syst Res 2021; 17 (1) :44-52
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1250-fa.html
1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
2- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
3- کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
چکیده: (2170 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر، تعداد رو به رشدی از زنان جوان به سمت سیگار کشیدن سوق پیداکردهاند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی اعتیاد به سیگار انجام شد.
روشها: نمونههای این مطالعه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در نهایت، 20 نفر مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند و دادهها منطبق با روش گراندد تئوری تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: شرایط زمینهای شامل «سابقه مصرف سیگار در خانواده، توزیع گسترده، دسترسی آسان و عدم نظارت خانواده» و شرایط علی شامل «شروع سیگار با ترغیب دوستان، همراهی سیگار با سایر تخلفات، جایگاه ویژه برندهای سیگار نزد زنان، جذابیت ظاهری سیگار، فقدان تفریحات مناسب، ملاک انتخاب دوست، داشتن تنش در زندگی، کسب پرستیژ و سیگار ابزاری برای تفریح» بود. از جمله علل میانجی میتوان به «تأثیر تجربه رفتارهای پرخطر در کودکی، اختلال در صفات شخصیتی و بیتوجهی به دیدگاههای اجتماعی منفی در مورد سیگار کشیدن زنان» اشاره نمود. «سیگار به عنوان تکیهگاه، سیگار ابزاری برای رهایی از تنهایی و سیگار ابزاری آرامشبخش» نیز به عنوان راهبردها و مشکلات جسمی ناشی از عوارض سیگار به عنوان پیامدهای اعتیاد به سیگار در زنان گزارش گردید.
نتیجهگیری: علاوه بر نقش قابل توجه بازاریابی و تبلیغات در اعتیاد زنان به سیگار، عوامل روانشناختی همچون تنهایی، روابط خانواده و عوامل اجتماعی، فشار گروه همسالان، متأثر نشدن از دیدگاههای منفی اجتماعی به سیگار کشیدن نیز در اعتیاد زنان به سیگار تأثیر میگذارد. بنابراین، در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان جوان به سیگار، نگاه و برنامهای چند بعدی لازم است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/1/15 | انتشار: 1400/1/15