دوره 17، شماره 1 - ( 1-1400 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 35-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamedani Z, Haghani F, Kelishadi R. Experiences on Educational and Executive Factors in Relation with the Efficacy of Education to Prevent Behaviors and Risk Factors of Non-Communicable Diseases in Schools of Isfahan City, Iran: A Qualitative Study. J Health Syst Res 2021; 17 (1) :29-35
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1256-fa.html
همدانی زهره، حقانی فریبا، کلیشادی رویا. تبیین تجربیات عوامل آموزشی و اجرایی مدارس شهر اصفهان در ارتباط با عوامل مرتبط با کارامدی آموزش‌های پیشگیری از رفتارها و عوامل خطرزای بیماری‌های غیر واگیر: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (1) :29-35

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1256-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی و گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- استاد، مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، پژوهشکده پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1394 مشاهده)
مقدمه: آموزش‌های مدرسه‌ای، تأثیر بسزایی در ارتقای آموزش‌های سلامت ایفا می‌کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل عوامل تأثیرگذار بر آموزش‌های پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از نگاه شاغلین در مدارس شهر اصفهان بود.
روش‌ها: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد. مشارکت‌کنندگان را 19 نفر از شاغلین مدارس شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و تنوع حداکثری انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل داده‌ها، تحلیل محتوای استقرایی بود.
یافته‌ها: کدهای به دست آمده در 8 طبقه اصلی و 23 طبقه فرعی قرار داده شد. طبقات اصلی شامل «تأثیر سیاست‌گذاری‌های کلان سلامت بر کارامدی آموزش‌ها، نظام سلامت استراتژیک، نقش نظام آموزشی در ارتقای سلامت، یادگیری غیر رسمی، نقش مدارس در الگوی تغذیه‌ای سالم و توسعه فعالیت جسمانی، استراتژی‌های پیشگیرانه در ارتقای سلامت، سبک زندگی؛ پدیده‌ای چند عاملی با برهم‌کنش متقابل و تأثیر استرس و افسردگی بر سلامت» بود.
نتیجه‌گیری: شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آموزش‌های مدرسه‌ای و به‌روز کردن آن‌ها، عوامل مؤثری در کارامدی برنامه‌های آموزش پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر می‌باشد.
متن کامل [PDF 521 kb]   (818 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/1/30 | پذیرش: 1400/1/15 | انتشار: 1400/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb