Matlabi M, Nezami H, Amiri M, Poorshafei F, Saberi M, Roshandel M. Comparison of the Effectiveness of Health Belief Model with the Theory of Planned Behavior on the Nutritional Education of Mothers with Underweight Children Aged 6-36 Months. HSR 2021; 17 (1) :36-43
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1261-fa.html
مطلبی محمد، نظامی حسین، امیری مصطفی، پورشافعی فرشته، صابری مریم، روشندل مجتبی. مقایسه اثربخشی مدل اعتقاد بهداشتی با تئوری رفتار برنامهریزی شده بر آموزش تغذیه مادران دارای کودکان کموزن 6 تا 36 ماهه. تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (1) :36-43
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1261-fa.html
1- دانشیار، گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- استادیار، گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد،گناباد، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
5- مربی، گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده: (1945 مشاهده)
مقدمه: تغذیه از عوامل مؤثر بر سلامتی کودکان است و توانمندسازی مادران، مهمترین راهکار پیشگیرانه از کموزنی محسوب میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مدل اعتقاد بهداشتی (Health Belief Model یا HBM) و تئوری رفتار برنامهریزی شده (Theory of planned behavior یا TPB) بر آموزش تغذیه مادران کودکان کموزن 6 تا 36 ماهه شهر گناباد بود.
روشها: این مطالعه به صورت کارآزمایی در عرصه، با مشارکت 93 مادر دارای کودک کموزن 6 تا 36 ماهه انجام شد. نمونهها به صورت تصادفی ساده، در دو گروه آزمون و یک گروه شاهد قرار گرفتند. اطلاعات به وسیله دو پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، جمعآوری گردید و مداخله آموزشی بر اساس مدلهای مذکور اجرا شد. بلافاصله و سه ماه پس از مداخله آموزشی، اطلاعات جمعآوری گردید و دادهها با استفاده از آزمونهای ANOVA، 2c، Fisher's exact، Bonferroni، t، Kolmogorov-Smirnov و Shapiro-Wilk در نرمافزارSPSS و سطح معنیداری 0/050 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین سن مادران در سه گروه مورد بررسی، 31/24 سال بود و از لحاظ متغیرهای دموگرافیک همگن بودند. بعد از مداخله، سازههای هر دو مدل به جزء سازه موانع درک شده، در دو گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معنیداری داشت.
نتیجهگیری: مداخله آموزشی بر اساس تئوری و مدل، در ارتقای دانش تغذیهای مادران و عوامل مؤثر بر کموزنی تأثیر بسزایی دارد. با توجه به تأثیر سازههای TPB، توجه بیشتر به سازههای این تئوری جهت بهبود مداخله آموزشی مورد تأکید میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1400/2/15 | پذیرش: 1400/1/15 | انتشار: 1400/1/15