1- کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز مشاوره دانشجویی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- متخصص پزشکی اجتماعی، انستیتو روانپزشکی تهران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، تهران، ایران.
چکیده: (1500 مشاهده)
مقدمه: دانشگاهها، سازمانهایی هستند که هر ساله مقدار قابل توجهی جمعیت جوان را جذب میکنند و طی زمان معینی توانمندیهای علمی و عملی این اشخاص را پرورش میدهند و در پایان نیروهای آموزش دیده و متخصص را در اختیار جامعه میگذارند هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی، سلامت روانی و متغیرهای جمعیت شناختی در دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران در سال تحصیلی1385- 1384- بود. روشها: این مطالعه از نوع توصیفی به روش نمونهگیری سرشماری روی 2916 دانشجو ورودی جدید سال تحصیلی 1385-1384 (1176مرد و1737 زن) در دانشگاه تهران انجام شده است دانشجویان پذیرفته شده در محدوده زمانی ثبتنام به غرفه مرکز مشاوره دانشجویی مراجعه و با راهنمایی کارشناسان، از سه پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، سلامت عمومی12 سؤالی ((GHQ-12 و مقیاس حمایت اجتماعی استفاده کردند. تحلیل آماری دادهها با آزمونهای t، ANOVA و Regression انجام شد. یافتهها: میانگین سنی این دانشجویان 61/1 19، میانگین نمره سلامت عمومی69/4 53/9 و حمایت اجتماعی 21/2 15/10 بود. نتیجه آزمون نشان داد که با افزایش میزان حمایت اجتماعی نمره سلامت عمومی کاهش یافته (P< 0.001, b=-0.57, ß=-0.27, t=-14.66) یعنی وضعیت سلامت عمومی بهبود مییابد. نتیجهگیری: حمایت اجتماعی با سلامت روان رابطه معنیدارو مستقیم دارد. تغییر سیاستگذاریها با هدف ارتقاء کیفیت و کمیت شبکههای حمایتی، به ویژه برای دانشجویان آسیبپذیر، میتواند باعث تقویت اثرات محافظتی حمایتهای اجتماعی شود.. واژههای کلیدی: سلامت عمومی، حمایت اجتماعی، سلامت روان، دانشجویان.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24