Tahmasebi M, Ahmadi S A. The Effect of Teachers' Narrative Therapy on Verbal Intelligence, Creativity, and Lexical Literature of Isfahan Kindergarten Children, Iran. J Health Syst Res 2022; 17 (4) :303-310
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1283-fa.html
طهماسبی ملوک، احمدی سید احمد. تأثیر قصه درمانی مربیان آموزش بر هوش کلامی، خلاقیت و ادبیات لغاتی کودکان (مورد مطالعه: مهدکودکهای شهر اصفهان). مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (4) :303-310
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1283-fa.html
1- دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت جامعه و گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده: (1523 مشاهده)
مقدمه: برخی از کودکان از نظر هوش کلامی و خلاقیت، ادبیات لغاتی و در نتیجه، مهارتهایی مانند خواندن و نوشتن دچار مشکل هستند. استفاده از روشهای مناسب کودکان مانند قصه درمانی، شاید بتواند به بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان در آینده کمک نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قصه درمانی بر هوش کلامی، خلاقیت و ادبیات لغاتی کودکان مهدکودک توحید شهر اصفهان صورت گرفت.
روشها: این مطالعه از نوع تجربی پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه شاهد بود. به همین منظور، از بین کلیه کودکان مهدکودک توحید شهر اصفهان در سال 1397-۹۸، 30 کودک به روش در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و شاهد (15 نفر) قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 4 دقیقهای آموزش دیدند. قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل، از آزمون هوش Wechsler (Wechsler Intelligence Scale for Children یا WISC) (آزمون درک و فهم کلامی و گنجینه واژگان) و فرم ب آزمون تفکر خلاق Torrance (Torrance Tests of Creative Thinking یا TTCT) به عنوان ابزارهای تحقیق استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مرحله پیشآزمون، میانگین هوش کلامی، ادبیات لغاتی و خلاقیت گروه آزمایش به ترتیب 101، 10/7 و 58/7 بود و این مقادیر در مرحله پسآزمون به ترتیب 104، 11/5 و65/6 به دست آمد که بیانگر افزایش متغیرها در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون میباشد. همچنین، میانگین هوش کلامی، ادبیات لغاتی و خلاقیت گروه شاهد در مرحله پیشآزمون به ترتیب 99/3، 10/4 و 59 گزارش شد که این مقادیر در مرحله پسآزمون به ترتیب 99، 10/05 و 58/6 گزارش گردید و تفاوتی در مقادیر متغیرهای گروه شاهد در مراحل پیشآزمون و پسآزمون مشاهده نشد. بدین ترتیب، آموزش قصهگویی تأثیر معنیداری بر متغیرهای هوش کلامی (12/88 = F، 0/001 > P)، ادبیات لغاتی (14/60 = F، 0/001 > P) و خلاقیت (108/48 = F،0/001 > P) داشت.
نتیجهگیری: بعضی از دانشآموزان در زمینه مهارتهای کلامی دچار مشکل هستند و از طرف دیگر، مهارتهای کلامی نوعی از هوش متبلور است. نتایج نشان داد که استفاده از روش قصهگویی تأثیر معنیداری بر هوش کلامی، خلاقیت و ادبیات لغاتی کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1400/4/7 | پذیرش: 1400/6/30 | انتشار: 1400/11/10