ُSeyed-Rajabizadeh S, Shojaizadeh D. The Effect of Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Promotion of Preventive Behaviors of Urinary Tract Infections in Pregnant Women Referred to Comprehensive Health Centers in Dezful, Iran, 2019-2020. J Health Syst Res 2021; 17 (2) :104-110
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1291-fa.html
سید رجبیزاده سولماز، شجاعیزاده داوود. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال 1398. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (2) :104-110
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1291-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
چکیده: (1770 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت دوران بارداری و ارتقای سلامت مادر و جنین، نقش برنامههای آموزشی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی (Health Belief Model یا HBM) بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع مداخلهای نیمه تجربی بود و بر روی 94 زن باردار مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال 98-1397 انجام گردید. نمونهها به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مبتنی بر HBM بود که در دو نوبت قبل و دو ماه پس از آموزش از سوی زنان باردار تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمونهای 2c و Independent t در سطح معنیداری0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تفاوت معنیداری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و ابعاد مختلف HBM در مرحله قبل از مداخله وجود نداشت. پس از دریافت برنامه آموزشی توسط گروه مداخله، تفاوت معنیداری در میانگین اثر آموزش نمره آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، موانع درک شده، منافع درک شده، راهنما برای عمل، خودکارامدی و رفتار در گروه مداخله مشاهده شد (0/001 > P).
نتیجهگیری: طراحی برنامههای آموزشی مبتنی بر HBM، میتواند بر رفتارهای پیشگیرانه عفونت ادراری دوران بارداری مؤثر باشد؛ چرا که از طریق افزایش آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده و خودکارامدی، تأثیر مثبتی بر رفتار زنان باردار میگذارد و منجر به کاهش موانع درک شده سر راه اتخاذ رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت ادراری دوران بارداری شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1400/4/14 | پذیرش: 1400/4/15 | انتشار: 1400/4/15