دوره 17، شماره 2 - ( 4-1400 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 103-97 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matlabi M, Khajavi A, Niazi S, Rahmani R, Ekrami Noghabi A, Saberi M. Evaluation of Breast Self-examination Intervention Program on Women’s Awareness Promotion and Skills Referred to Gonabad Community Health Centers, Iran. HSR 2021; 17 (2) :97-103
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1294-fa.html
مطلبی محمد، خواجوی عبدالجواد، نیازی صدیقه، رحمانی رقیه، اکرامی نوقابی علی، صابری مریم. ارزیابی برنامه مداخله‌ای آموزش خودآزمایی پستان بر ارتقای آگاهی و مهارت زنان مراجعه‌کننده به پایگاه‌های سلامت جامعه گناباد. تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (2) :97-103

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1294-fa.html


1- دانشیار، گروه بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- مربی، گروه بهداشت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
4- استادیار، گروه مامایی، دانشکده مامایی و پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
5- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
6- مربی، گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده:   (1228 مشاهده)
مقدمه: از جمله راه‌های مؤثر در تشخیص زودرس سرطان پستان، خودآزمایی پستان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت خودآزمایی پستان و مداخلات پیگیری در زنان شهر گناباد اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.
روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی در عرصه بود و در آن، 140 خانم متأهل 20 تا 49 ساله شهر گناباد، به صورت تصادفی انتخاب شدند و به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص یافتند. مهارت خودآزمایی پستان قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله آموزشی در دوگروه ارزیابی گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Repeated measures ANOVA، t و MANOVA در نرم‌افزار SPSS و سطح معنی‌داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سنی زنان مشارکت‌کننده، 6/69 ±37/27 سال بود. قبل از مداخله آموزشی، نزدیک به نیمی از زنان دو گروه، رفتار خودآزمایی پستان را انجام نداده بودند یا با تکنیک درست آن آشنا نبودند. افزایش معنی‌داری در نمرات ارزیابی مهارت خودآزمایی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد وجود داشت (0/05 > P). تداوم اثر مداخله آموزشی سه ماه بعد از مداخله نیز قابل مشاهده بود (0/001 > P)؛ در حالی که تغییرات در گروه شاهد معنی‌دار نبود.
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی متمرکز بر آموزش مهارت خودآزمایی پستان در زنان، می‌تواند در ارتقای مراقبت فردی و تشخیص زودرس سرطان پستان مؤثر باشد. بر این اساس، طراحی برنامه آموزشی جامع خودآزمایی پستان و ادغام آن در برنامه ملی سلامت زنان، ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 1344 kb]   (960 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/4/15 | پذیرش: 1400/4/15 | انتشار: 1400/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb