دوره 19، شماره 2 - ( 4-1402 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 159-152 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 399206


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei-Khales F, Najimi A. The Effectiveness of Psychological Education Intervention on the Mental Health and Burden of Responsibility of Family Caregivers of the Psychiatric Patients. HSR 2023; 19 (2) :152-159
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1315-fa.html
میرزایی خالص فرزانه، نجیمی آرش. اثربخشی مداخله آموزش روان‌شناختی بر سلامت روان و بار مسؤولیت مراقبان خانوادگی بیماران اعصاب و روان. تحقیقات نظام سلامت. 1402; 19 (2) :152-159

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1315-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش پزشکی و مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (905 مشاهده)
مقدمه: مراقبان خانوادگی بیماران اعصاب و روان، در طول فرایند مراقبتی خود مستعد ابتلا به مشکلات عدیده جسمانی- روانی هستند. روش‌های مختلفی برای کاهش پیامدهای جسمانی و روانی در مراقبان وجود دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش روان‌شناختی بر بار مسؤولیت و سلامت روان مراقبان خانوادگی بیماران اعصاب و روان شهرستان لردگان بود.
روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 60 مراقب بیماران اعصاب و روان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از فرم کوتاه مقیاس نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس (Depression, anxiety and stress scales یا DASS) و پرسش‌نامه فشار مراقبتی (Caregiver Burden Inventory یا CBI) استفاده گردید. مداخله آموزش روان‌شناختی در گروه آزمایش به روش گروهی بود و در گروه شاهد مداخله‌ای انجام نشد. برنامه آموزشی طی هشت جلسه ارایه شد و داده‌ها در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: پس از اجرای مداخله، میانگین بار مسؤولیت و سلامت روان در گروه آزمایش، کاهش معنی‌داری را نسبت به قبل نشان داد (001/۰ > P)، اما پس از اجرای مداخله، میانگین بار مسؤولیت و سلامت روان در گروه شاهد تفاوت معنی‌داری نسبت به قبل نداشت (050/۰ > P).
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده بر مفید بودن انجام مداخله آموزشی روان‌شناختی بر کاهش میزان بار مسؤولیت و سلامت روان مراقبان خانوادگی بیماران اعصاب و روان تأکید می‌کند. بنابراین، برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه روان‌شناختی در مراقبان بیماران اعصاب و روان قادر است آن‌ها را در ابعاد مختلف روانی از جمله کاهش بار مسؤولیت و افزایش سلامت روان توانمند سازد.
متن کامل [PDF 795 kb]   (588 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1400/6/12 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1402/4/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb