دوره 18، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 38-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.GMU.REC.1400.065
Ethics code: IR.GMU.REC.1400.065


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Matlabi M, Esmaeili R, Mohammadzadeh F, Hassanpour-Nejad H. The Effect of Educational Intervention Based on the Protection Motivation Theory in Promotion of Preventive Behaviors against COVID-19. HSR 2022; 18 (1) :30-38
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1318-fa.html
مطلبی محمد، اسماعیلی رضا، محمدزاده فاطمه، حسن‌پور نژاد حسین. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از کووید 19. تحقیقات نظام سلامت. 1401; 18 (1) :30-38

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1318-fa.html


1- دانشیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم‌ پزشکی گناباد، گناباد، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده:   (1339 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شیوع جهانی کووید 19 و بالا بودن میزان مرگ ناشی از آن، به نظر می‌رسد انجام رفتارهای پیشگیرانه از این بیماری، راهکار مناسبی به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری باشد. از آن‌جایی که کارکنان ادارات از گروه‌های جمعیتی در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از کووید 19 در کارکنان ادارات شهر بجستان استان خراسان رضوی انجام شد.
رو‌ش‌ها‌: این مطالعه از نوع کارآزمایی تصادفی دارای گروه شاهد بود. بدین ترتیب، 164 نفر از کارکنان شاغل در ادارات دولتی شهر بجستان با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برنامه آموزشی طراحی شده مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت برای گروه آزمون به مدت یک ماه اجرا گردید و اندازه‌گیری‌ها در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با استفاده از پرسش‌نامه‌ای که به منظور پیش‌بینی رفتارهای پیشگیری‌کننده از کووید 19 بر مبنای تئوری انگیزش محافظت طراحی شده بود، انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون Repeated measures ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سنی گروه‌های آزمون و شاهد به ترتیب 44/6 ± 21/38 و 18/5 ± 73/36 سال بود. 65 نفر (3/79درصد) از گروه آزمون و 58 نفر (7/70 درصد) از گروه شاهد را مردان تشکیل دادند. نتایج آزمون Repeated measures ANCOVA نشان داد که بعد از تعدیل اثر نمرات پیش‌آزمون، تفاوت معنی‌داری بین دو گروه از نظر همه‌ سازه‌های تئوری انگیزش محافظت وجود داشت (05/0 > P)، اما معنی‌دار شدن اثر متقابل زمان و گروه آموزشی در همه‌ سازه‌ها به جزء خودکارامدی، بیان‌کننده این بود که اثر مداخله‌ ‌آموزشی بر روی این سازه‌ها در طی زمان متفاوت می‌باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده اثربخشی مداخله آموزشی را بر اساس تئوری انگیزش محافظت در جهت تغییر نگرش‌ها و رفتارهای مربوط به پیشگیری از کووید 19 حمایت می‌کند.
متن کامل [PDF 1373 kb]   (988 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1400/10/15 | انتشار: 1401/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb