Rakhshani F, Esmaeili A, Charkazi A, Haftsavar M, Shahnazi H, Esmaeili A J. Effect of Education on Smoking Prevention in Students of Zahedan. J Health Syst Res 2011; 6 (2)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-133-fa.html
فاطمه رخشانی ، عبدالطیف اسماعیلی ، عبدالرحمان چرکزی ، محی الدین هفت سوار ، حسین شهنازی ، امان جان اسماعیلی . بررسی تاثیرآموزش با استفادهبررسی تاثیرآموزش در پیشگیری از مصرف سیگار در دانش آموزان شهر زاهدان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (2)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-133-fa.html
1- استاد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
2- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، بیمارستان آل جلیل آق قلا، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
3- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت،گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و گروه بهداشت عمومی، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
4- پزشک عمومی، بیمارستان آل جلیل آق قلا، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
5- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان، ایران.
6- پرستار، مرکز آموزشی درمانی پنجم آذر گرگان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران..
چکیده: (949 مشاهده)
مقدمه: استعمال دخانیات یکی از بیشترین علل مرگ و میر زود هنگام است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرآموزش با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در پیشگیری از مصرف سیگار در دانش آموزان دوم دبیرستان شهر زاهدان بود. روشها: در این پژوهش نیمه تجربی 380 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل سئوالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و سئوالاتی بر اساس سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بود. روایی و پایایی آن از طریق روایی محتوایی و آزمون مجدد تعیین شد و بر اساس آن پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. مداخله آموزشی از طریق سخنرانی به همراه پمفلت بر روی گروه آزمون انجام شد. دو ماه پس از مداخله از طریق همان پرسشنامه پس آزمون به عمل آمد. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار آماری 18SPSS و از طریق آزمون کای دو، ضریب همبستگی پیرسون وt-student مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: قبل از مداخله، میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی، نگرش، منافع، موانع، حساسیت، شدت درکشده، راهنمای عمل و خود کار آمدی تفاوت معنیداری نداشتند. پس از آموزش میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه آزمون به طور معنیداری افزایش پیدا کرد. ولی میانگین نمرات گروه کنترل تفاوت معنیداری پیدا نکرد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از تاثیر مداخله آموزشی بر اساس سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در رفتار پیشگیریکننده از مصرف سیگار در بین دانش آموزان پایه دوم دبیرستان شهر زاهدان است. واژههای کلیدی: آگاهی، نگرش، مصرف سیگار، مدل اعتقاد بهداشتی، آموزش بهداشت
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24