Research code: IR.MUI.RESEARCH.REC.1399.623
Ghasemi P, Fahami F, Torabi F. Effect of Education Program with Peer Approach on Awareness, Attitude, and Amount of Coverage for Preconception Care. J Health Syst Res 2022; 18 (2) :136-143
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1331-fa.html
قاسمی پروین، فهامی فریبا، ترابی فاطمه. تأثیر آموزش با رویکرد همتا بر آگاهی، نگرش و میزان تحت پوشش مراقبت پیش از بارداری. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1401; 18 (2) :136-143
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1331-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش جامعهنگر در نظام سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی و دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- مربی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی و دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1538 مشاهده)
مقدمه: سلامت مادران و نوزادان، از جمله شاخصهای مهم ارتقای سلامت و تعیینکننده وضعیت بهداشت و سلامت جامعه و نسلهای بعدی میباشد. یکی از راهکارهای مداخلهای پیشنهادی برای جلوگیری از خطرات بالقوه حاملگی، تقویت برنامه مراقبت پیش از بارداری جهت آموزش جامعه در راستای اهداف برنامه سلامت مادران است. یکی از روشهای یادگیری فعال، آموزش توسط گروه همتایان است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه آموزشی با رویکرد همتا برآگاهی، نگرش و جمعیت تحت پوشش مراقبت پیش از بارداری در مراکز جامع سلامت روستایی شهرستان مبارکه بود.
روشها: در این مطالعه تجربی، 140 زن همسردار تحت پوشش دو خانه بهداشت مراکز جامع سلامت روستایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دارای معیارهای ورود به تحقیق، انتخاب و خانههای بهداشت به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. 14 زن از روستای آزمون که معیارهای ورود به گروه همتا را داشتند، اما جزء گروه آزمون نبودند، انتخاب و آموزش داده شدند. ابتدا پرسشنامههای مرحله اول توسط گروه آزمون تکمیل گردید. سپس هر یک از زنان گروه همتا به 5 نفر از گروه آزمون آموزش دادند. دو ماه بعد، پرسشنامههای مرحله دوم تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمونهای Independent t، Paired t، Mann-Whitney و Wilcoxon در نرمافزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: قبل از مداخله، بین میانگین نمرات آگاهی، نگرش و تحت پوشش مراقبت پیش از بارداری دو گروه اختلاف معنیداری وجود نداشت (05/0 < P). پس از مداخله، میانگین نمرات در گروه آزمون به طور معنیداری بیشتر از گروه شاهد بود (05/0 > P)، اما در گروه شاهد، میانگین نمرات بین قبل و بعد از مداخله اختلاف معنیداری را نشان نداد (05/0 < P). تحت پوشش قرار گرفتن مراقبت پیش از بارداری، قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت معنیداری نداشت (05/0 < P). تحت پوشش قرار گرفتن مراقبت قبل از بارداری در گروه آزمون پس از مداخله به طور معنیداری بیشتر از قبل مداخله بود (05/0 > P). در گروه شاهد، تفاوت معنیداری بین تحت پوشش قرار گرفتن مراقبت قبل از بارداری قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد (05/0 < P).
نتیجهگیری: آموزش همتا، تأثیر مثبتی بر روی آگاهی، نگرش و مراجعات گروه هدف داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1400/8/10 | پذیرش: 1401/3/11 | انتشار: 1401/4/15