دوره 17، شماره 4 - ( 11-1400 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 296-290 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ravanmehr F, Chitsaz M A, Hejazi N. The Effect of Health Principles Education on Performance of Female Elementary School Students in Isfahan, Iran, 2018-2019. J Health Syst Res 2022; 17 (4) :290-296
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1380-fa.html
روان‌مهر فرانک، چیت‌ساز محمد علی، حجازی ناصر. بررسی تأثیر آموزش اصول بهداشتی ارایه شده توسط مربیان بهداشت مدارس بر عملکرد بهداشتی دختران دانش‌آموز مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1400; 17 (4) :290-296

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1380-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2- استادیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
چکیده:   (2020 مشاهده)
مقدمه: مدرسه دومین نهادی است که کودک برای یادگیری در سطح گسترده‌تر به آن قدم می‌گذارد. حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان کشور، بسیار مهم می‌باشد. بهبود شرایط زندگی این گروه می‌تواند گام بزرگی در سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌های سنین بالاتر و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی باشد. بنابراین، آموزش بهداشت در کلیه مقاطع تحصیلی مدارس به ویژه ابتدایی و راهنمایی، در ارتقای سلامت دانش‌آموزان و جامعه نقش مهمی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان تأثیر آموزش اصول بهداشتی ارایه شده توسط مربیان بهداشت مدارس بر عملکرد دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 194 نفر از دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در سنین 8 تا 12 سال به صورت تصادفی ساده از مدارس مقطع ابتدایی دخترانه ناحیه 5 شهر اصفهان و 60 نفر مربی بهداشت به صورت سرشماری در سال تحصیلی 98-1397 انتخاب شدند. ابزار تحقیق، دو پرسش‌نامه محقق ساخته شامل سؤالاتی در حیطه‌های بهداشت فردی، معاینات دوره‌ای، سلامت روانی دانش‌آموزان و توانمندی دانش‌آموزان بود. داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی، آزمون ضریب همبستگی Pearson، Spearman و t در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
یافته‌ها: بین توانمندسازی دانش‌آموزان با میزان رعایت اصول بهداشت فردی (585/0 = r، 001/0 > P)، بهداشت عمومی (0/503 = r، 0/001 > P)، سلامت روانی (0/304 = r، 0/018 = P) و دفعات معاینات دوره‌ای (0/266 = r، 0/044 = P) ارتباط معنی‌داری وجود داشت. بین آموزش مباحث بلوغ با رعایت بهداشت فردی (0/585 = r، 0/001 > P)، بهداشت عمومی (0/609 = r، 0/001 > P)، سلامت روانی (503/ 0= r، 0/018 = P)، ارتباط با مربی (0/261 = r، 0/05 = P) معاینات دوره‌ای (0/317 = r، 0/015 = P) و توانمندی دانش‌آموزان (0/549 = r، 0/001> P) ارتباط معنی داری مشاهده گردید.
نتیجه‌گیری: آموزش‌های بهداشتی در مدارس، بر ارتقای سطح بهداشت فردی، بهداشت عمومی و سلامت روانی دانش‌آموزان مؤثر است و هرچه دانش‌آموزان تحت تأثیر آموزه‌های بهداشتی قرار گیرند و زمان معاینات دوره‌ای بیشتر باشد، بر توانمندی دانش‌آموزان در رعایت اصول بهداشتی فردی و عمومی در جامعه اثر بیشتری خواهد داشت. نتایج بیانگر مؤثر بودن آموزش‌های بهداشتی مدارس در افزایش آگاهی و بهبود نحوه عملکرد دانش‌آموزان در زندگی خود و خانواده بود.
متن کامل [PDF 1166 kb]   (1077 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1400/11/20 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb