دوره 19، شماره 3 - ( 7-1402 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 256-249 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 399720
Ethics code: IR.MUI.RESEARCH.REC.1399.629


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji-Heydari Y, Sharafi S M, Nafez A H. Investigating the Effect of Educational Intervention on Knowledge, Attitude, and Practice of Housewives in Dastja Village, Iran, in the Field of Waste Recycling. HSR 2023; 19 (3) :249-256
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1398-fa.html
حاجی حیدری یداله، شرفی سیده مریم، نافذ امیرحسین. بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان خانه‌دار روستای دستجا در زمینه بازیافت زباله در سال 1399. تحقیقات نظام سلامت. 1402; 19 (3) :249-256

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1398-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دکتری تخصصی، مرکز تحقیقات محیط‌ زیست، پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات محیط‌ زیست، پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (549 مشاهده)
مقدمه: افزایش آگاهی و سپس فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت پسماند، می‌تواند راهگشای این مسأله مهم زیست‌محیطی باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد (Knowledge, Attitude and Practice یا KAP) زنان خانه‌دار روستای دستجا از توابع استان اصفهان در زمینه بازیافت در سال 1400 بود.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مداخله‌ای که به روش مقطعی انجام شد، 60 زن خانه‌دار به روش تصادفی منظم انتخاب شدند و پرسش‌نامه KAP نسبت به بازیافت را تکمیل نمودند. سپس به گروه آزمون، آموزش‌های مرتبط با بازیافت شامل سه جلسه 40 دقیقه‌ای حضوری و یک ساعت آموزش مجازی ارایه و پس از دو ماه مجدد پرسش‌نامه تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های One-way ANOVA، Independent t و همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سنی زنان مورد بررسی در گروه‌های آزمون و شاهد به ترتیب 6/9 ± 9/34 و 2/9 ± 46/36 سال بود. پس از مداخله آموزشی، میزان تغییر سطح آگاهی در گروه‌های ضعیف، متوسط و خوب به ترتیب 69/34-، 72/7+ و 97/26+ درصد بود. همچنین، میزان تغییر نمرات نگرش در گروه‌های ضعیف، متوسط و خوب به ترتیب 29/11-، 33/12- و 62/23+ درصد گزارش گردید. در بخش عملکرد نیز در گروه‌های ضعیف، متوسط و خوب به ترتیب 98/19-، 99/9- و 06/30+ درصد تغییر در نمرات مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به بهبود قابل‌ توجه KAP زنان خانه‌دار دهستان دستجا پس از آموزش، با فراگیر نمودن آموزش‌ها ضمن همکاری و هماهنگی با شورا و دهیاری روستاها در جهت توسعه بازیافت در مناطق روستایی، می‌توان نتایج خوبی به دست آورد.
امیرحسین نافذ: google scholar

واژه‌های کلیدی: بازیافت، آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد، پسماند
متن کامل [PDF 1422 kb]   (266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مهندسی بهداشت محیط
دریافت: 1401/1/29 | پذیرش: 1401/8/15 | انتشار: 1402/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb