احساناله حبیبی ، الهام حاجصالحی . بررسی ویژگیهای تنسنجی دانشآموزان دبستانی اصفهان در راستای طراحی اندازه میز و نیمکت کلاس. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (2)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-140-fa.html
1- دانشیار، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشجو، گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1443 مشاهده)
مقدمه: طراحی صحیح وسایل و تجهیزات مدارس، متناسب با خصوصیات تنسنجی استفاده کنندگان، جهت ایجاد عادت صحیح نشستن و گرفتن وضعیت بدنی مناسب در استفاده کنندگان از این وسایل، بسیار مهم میباشد. میز و نیمکتهایی که در حال حاضر در مدارس ایران مورد استفاده قرار میگیرند، متناسب با ابعاد فیزیکی دانشآموزان محلی طراحی نشدند. هدف این پژوهش ارایه توصیههایی در زمینه طراحی صحیح میز و نیمکتهای مورد استفاده در مؤسسات آموزشی متناسب با ابعاد فیزیکی دانشآموزان میباشد. روشها: در این تحقیق تعداد 300 دانشآموز دختر و پسر ناحیه 3 شهرستان اصفهان به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند و اطلاعات لازم توسط مصاحبه و مشاهده و با استفاده از وسایل اندازهگیری آنتروپومتریکی در پرسشنامه ثبت گردید. یافتهها: اطلاعات آنتروپومتریکی برای300 دانشآموز دختر و پسر، از 17 پارامتر آنتروپومتریکی با توجه به چک لیستی که برای هر نفر تکمیل شده بود به دست آمد و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون t-test بین پارامترهای دختران و پسران نشان میدهد که تنها در پارامترهای عمق سینه، ارتفاع رکبی، طول کفل، زانو، طول کفل- رکبی، عمق ران و حد دسترسی جلو بازو اختلاف معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، مشخص میشود که ارتفاع میز بر اساس حاصل جمع صدک 95 ارتفاع تکیهگاه آرنج و ارتفاع سطح نشستنگاه جامعه مورد مطالعه به دست میآید. با اندازههایی که در میزهای فعلی وجود دارد، دانشآموزان مجبور میشوند که روی نیمکت خود ننشیند و بایستند، که این ایستادن بدون حرکت در ساعتهای متمادی موجب واریس سیاهرگی در پا و ساق پا میشود. واژههای کلیدی: آنتروپومتری، ارگونومی، دانشآموز، اصفهان.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24