دوره 18، شماره 4 - ( 10-1401 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 287-282 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 399934
Ethics code: IR.MUI.RESEARCH.REC.1399.715


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dabaghi E, Dehghan H, Shakerian M. Investigation of the Effects of In-Vehicle Temperature Indices on Physiological Parameters of Taxi Drivers in Winter and Summer. J Health Syst Res 2023; 18 (4) :282-287
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1407-fa.html
دباغی الهه، دهقان حبیب اله، شاکریان مهناز. بررسی تأثیر شاخص‌های دمایی داخل خودرو بر پارامترهای فیزیولوژیک رانندگان تاکسی در دو فصل زمستان و تابستان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1401; 18 (4) :282-287

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1407-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1641 مشاهده)
مقدمه: پارامتر‌های فیزیولوژیک تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله دمای محیط است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شاخص‌های دمایی داخل خودرو بر پارامترهای فیزیولوژیک رانندگان تاکسی در دو فصل زمستان و تابستان بود.
روش‌ها: این مطالعه به صورت هم‌گروهی آینده‌نگر بر روی 29 راننده تاکسی در دو نوبت صبح و عصر در دو فصل زمستان و تابستان انجام شد. شاخص‌های دمایی شامل دمای تر گویسان (Wet bulb glob temperature یا WBGT)، دمای خشک، دمای گویسان و رطوبت نسبی و پارامترهای فیزیولوژیک شامل ضربان قلب، اکسیژن خون، دمای گردن و دمای انگشتان دست اندازه‌گیری گردید. آنالیز داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Wilcoxon و Paired t در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سن رانندگان، 2/52 سال بود. میانگین دمای خشک و WBGT در زمستان به ترتیب در نوبت صبح 2/32 و 6/15 درجه سانتی‌گراد و در نوبت عصر 3/22 و 2/14 درجه سانتی‌گراد و در تابستان به ترتیب در نوبت صبح 2/34 و 6/22 درجه سانتی‌گراد و در نوبت عصر 4/38 و 5/24 درجه سانتی‌گراد گزارش شد. اختلاف معنی‌داری بین پارامترهای دمای خشک، دمای گویسان، WBGT، رطوبت نسبی، اکسیژن خون، ضربان قلب، دمای گردن و دمای انگشتان دست بین دو فصل زمستان و تابستان وجود داشت (050/0 > P).
نتیجه‌گیری: پارامترهای فیزیولوژیک رانندگان تحت تأثیر تغییرات دمای محیط قرار دارد و با این که دمای داخل کابین در حد استاندارد می‌باشد، اما افراد به طور کلی در زمستان دارای ضربان قلب بالاتری هستند. همچنین، دمای پوست انگشتان نسبت به دمای گردن به شدت تحت تأثیر دمای محیط قرار می‌گیرد.
متن کامل [PDF 1206 kb]   (1443 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
دریافت: 1401/2/25 | پذیرش: 1401/7/2 | انتشار: 1401/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb