Tazhibi M, Bahreyni N. Comparison of Nutritional Status between Low Birth Weight and Normal Infants according to their Growth in Hospitals Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. J Health Syst Res 2011; 6 (2)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-141-fa.html
مهدی تذهیبی ، نیماه بحرینی . مقایسه وضعیت تغذیهای نوزادان کموزن و طبیعی در رابطه با رشد آنها در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1389; 6 (2)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-141-fa.html
1- استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- مربی، گروه تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1111 مشاهده)
مقدمه: هرساله 21 میلیون نوزاد کموزن و نارس در جهان متولد میشوند. مطالعهها نشان میدهند که نوزادان نارس و کموزن در مقایسه با نوزادان طبیعی از شانس زنده ماندن کمتری برخوردارند. این پژوهش به منظور مقایسه وضعیت رشد بازیافته نوزادان کموزن و نارس با نوزادان طبیعی انجام گردید. روشها: پرسشنامهای شامل متغیرهای تعیین شده برای مراحل مختلف پژوهش تهیه گردید و در هنگام تولد و مقاطع سه ماهگی، شش ماهگی به تعداد نمونههای برآورد شده که شامل 214 نوزاد کموزن، 460 نوزاد بسیار کموزن و 38 نوزاد به شدت کموزن بودند، تکمیل گردید. نمونهها از بین متولدین بیمارستانهای الزهرا و شهید بهشتی انتخاب شدند. یافتهها: 92 درصد از نوزادان طبیعی به وسیله شیر مادر، 5 درصد از آنها به روش گاواژ و 2 درصد از طریق بطری تغذیه شدند. متوسط وزن تولد نوزادن طبیعی، کموزن، بسیار کموزن و به شدت کموزن به ترتیب برابر 3114، 2058، 1348 و 953 گرم به دست آمد. نتیجهگیری: درصد نوزادانی که از گاواژ و شیر مادر استفاده کردند با افزایش کموزنی نوزادان، افزایش مییابد. مقایسه میانگین وزن نوزادان طبیعی، کموزن، بسیار کموزن و به شدت کموزن در هنگام تولد، یک ماهگی، سه ماهگی و شش ماهگی نشان میدهد که نوزادان طبیعی و کموزن تا سن شش ماهگی این تفاوت وزن را حفظ کردند ولی در بین نوزادان بسیار کموزن و به شدت کموزن شش ماهه این تفاوت مشاهده نمیشود، در حالی که تفاوت وزن آنها با نوزادان طبیعی همچنان باقی مانده است. واژههای کلیدی: نوزاد کموزن، رشد، نارس، نوزاد بسیار کموزن، نوزاد به شدت کموزن، گاواژ.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24