Shams B, Najimi A, Golshiri P. The Evaluation of Mothers' Participation Project in Children’s Growth and Development Process based on the CIPP Model. J Health Syst Res 2011; 6 (2)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-144-fa.html
1- دانشیار، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3- استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (1149 مشاهده)
مقدمه: بررسی کشوری ارزیابی رشد کودکان نشان داده است که درصد زیادی از کودکان کشور دچار افت رشد هستند. علاوه بر آن در گذشته طرحهای زیادی در زمینه رشد و تغذیه اطفال انجام شده است ولی میتوان گفت که اکثریت آنها بدون ارزشیابی و بررسی نتیجه رها گردیده است این مطالعه با هدف ارزشیابی طرح مشارکت مادران (جلب مشارکت مادران در بهبود رشد و تغذیه اطفال بر اساس مدل Context, Input, Process Product (CIPP)) پس از گذشت دو سال انجام شده است. روشها: این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی و در قالب مطالعات ارزشیابی است که در آن 90 زوج مادر و کودک در قالب دو گروه مشارکتکننده در طرح و یک گروه شاهد (همسان شده با گروه شرکت کننده در طرح) جهت بررسی نتایج مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در مطالعه حاضر فرم پایش رشد کودک و پرسشنامه مورد استفاده در طرح مشارکت مادران بوده است و اطلاعات از طریق مصاحبه سازمان یافته، جمعآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS15 و آزمونهای آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: نتایج مطالعه اختلاف معنیدار بین دو گروه مورد بررسی در میانگین نمره اعتماد به نفس مادران (001/0> P)، عملکرد مادران در آموزش دادن به سایرین (006/0= P)، مدت زمان مطالعه (004/0=P ) و فراوانی مادران، شرکت در برنامههای آموزشی (002/0= P)، آشنا به کارت پایش رشد (03/0= P)، دارای عملکرد صحیح رسم منحنی رشد (001/0> P)، آگاه از انواع منحنیهای رشد (001/0= P) و مادران آگاه در زمینه اهداف پایش رشد (001/0> P) نشان میدهد. نتیجهگیری: نتایج نشان از ماندگاری اثرات آموزشهای ارایه شده در طرح مشارکت مادران و بهبود آگاهی و عملکرد مادران در خصوص رشد و تکامل کودکان پس از گذشت دو سال دارد که این امر کارآیی مدل مورد استفاده (CIPP) در برنامه آموزشی نشان میدهد. واژههای کلیدی: ارزشیابی، آموزش، مدل CIPP، رشد کودکان، مشارکت مادران.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1389/12/24 | انتشار: 1389/12/24