Research code: منتج از پایان نامه
Shahadati A, Zarnegarian Y, Mehri Z. Change for Health: A Downstream Social Marketing Intervention to Reduce Fast Foods Consumption among Students. J Health Syst Res 2024; 19 (4) :297-306
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1494-fa.html
شهادتی اصغر، زرنگاریان یوسف، مهری زهرا. تغییر برای سلامتی؛ یک مداخله بازاریابی اجتماعی پاییندستی برای کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانشآموزان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1402; 19 (4) :297-306
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1494-fa.html
1- استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (1066 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات حوزه سلامت، افزایش گرایش به مصرف غذاهای آماده است. شواهد نشان از تغییرات سریع ساختار مصرف غذا و شیوع چاقی در کشورهای در حال توسعه دارد. بازاریابی اجتماعی به عنوان یک چارچوب تغییر رفتار، کارایی خود را در بهبود جامعه به ویژه کاهش مصرفگرایی نشان داده است. پژوهش حاضر با هدف کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانشآموزان، اقدام به طراحی و پیادهسازی یک پویش بازاریابی اجتماعی نمود.
روشها: این مطالعه از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد بود که بر روی 352 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر یاسوج در بازه زمانی 20 مهر تا 25 دی سال 1397 و با روش نمونهگیری دو مرحلهای تصادفی ساده انجام شد. این پویش مبتنی بر یک مدل ده مرحلهای طراحی و اجرا گردید. طراحی آمیخته مداخله نیز بر مبنای یک پژوهش تکوینی صورت گرفت.
یافتهها: کاهش معنیداری در دو متغیر رفتاری میزان مصرف و روند مصرف در گروه آزمون پس از اجرای مداخله در مقایسه با گروه شاهد (05/0 > P) و در مقایسه با مقادیر این متغیرها پیش از انجام مداخله (01/0 > P) وجود داشت. سایر شاخصهای ارزیابی پویش مانند آگاهی از پویش با 1/81 درصد، یادآوری پیامها با 4/79 درصد، تدوین برنامه غذایی هفتگی با 0/60 درصد، توانایی محاسبه شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI) با 7/67 درصد و تعیین سقف ماهانه مصرف با 9/38 درصد نیز حاکی از موفقیت قابل قبول پویش بود.
نتیجهگیری: تحقیق حاضر با بهرهگیری از رویکرد بازاریابی اجتماعی و طراحی آمیخته مناسب مبتنی بر پژوهش ترکیبی، میتواند به عنوان الگوی مؤثری برای کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1401/10/5 | پذیرش: 1402/2/31 | انتشار: 1402/9/15