Research code: 61124/06/3/98
Saedi A, Rahmati S. Examining the Psychometric Properties of the European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire in Iranian Adolescents. J Health Syst Res 2024; 20 (1) :39-47
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1498-fa.html
1- دکتری تخصصی، گروه علوم تربیتی، پردیس فاطمه الزهرا (س)، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران
2- استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (1013 مشاهده)
مقدمه: مزاحمت سایبری عواقب حقوقی و روانی زیانباری برای نوجوانان به همراه دارد و میتواند اختلال جدی در رشدشان را به وجود آورد. بنابراین، اعتبارسنجی ابزارهای اندازهگیری دقیق و معتبر به منظور شناسایی زودهنگام و تعیین عوامل مؤثر بر آن، مهم است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه پروژه مداخله مزاحمت سایبری اروپا (European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire یا ECIPQ) در نوجوانان ایرانی بود.
روشها: این مطالعه توصیفی بین 291 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر اهواز انجام شد. نمونهها به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به ECIPQ پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با روشهای ضریب Cronbach's alpha، تنصیف Spearman-Brown و Guttman و روایی و ساختار عاملی آن با روشهای روایی سازه و همزمان در نرمافزارهای SPSS و AMOS تعیین گردید.
یافتهها: 142 نفر (8/48 درصد) از دانشآموزان پسر و 149 نفر (2/51 درصد) دختر با میانگین سنی 72/1 ± 61/15 سال بودند. ضرایب Cronbach's alpha، تنصیف Spearman-Brown و همبستگی Guttman برای کل پرسشنامه بهترتیب 88/0، 82/0 و 86/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل اندازهگیری ECIPQ از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار میباشد و ساختار دو عاملی آن تأیید شد [92/0 = Comparative fit index (CFI)، 91/0 = Goodness of fit index (GFI) و 078/0 = Root mean square error of approximation (RMSEA)]. روایی همزمان دو عامل قلدری و قربانی سایبری این پرسشنامه نیز از طریق همبسته کردن مادههای آن با مادههای پرسشنامه خشونت سایبری برای نوجوانان و مقیاس قلدری در مدرسه مورد تأیید قرار گرفت (05/0 > P).
نتیجهگیری: ECIPQ یک پرسشنامه معتبر و قابل اطمینان به منظور اندازهگیری مزاحمت سایبری در دو بعد قلدری کردن و قربانی شدن در میان نوجوانان ایرانی میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1401/10/15 | پذیرش: 1402/4/7 | انتشار: 1403/1/15