Research code: 988
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1400.013
Yoshany N, Gerayllo S, Mihanpour H, Karimiankakolaki Z. Investigating the Effect of the Educational Intervention Based on the Protection Motivation Theory on Preventive Behaviors against Contracting COVID-19 among Police Station Employees in Yazd, Iran. J Health Syst Res 2024; 19 (4) :316-324
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1500-fa.html
یوشنی نوشین، گرایلو سکینه، میهنپور حمیده، کریمیان کاکلکی زهره. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید 19 در کارکنان کلانتریهای شهر یزد. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1402; 19 (4) :316-324
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1500-fa.html
1- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گستان، گرگان، ایران
3- مربی، گروه بهداشت حرفهای، دانشکده پیراپزشکی ابرکوه، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
4- استادیار، گروه بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده: (1228 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش نیروهای نظامی و کارکنان کلانتریها در ارتباط نزدیک و تعامل با مردم و خطر ابتلا به کووید 19 و انتقال به دیگران، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کووید 19 در کارکنان کلانتریهای شهر یزد انجام گردید.
روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که بر روی 66 نفر از کارکنان کلانتریهای شهر یزد انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته با تأیید روایی و پایایی و ضریب Cronbach´s alpha بیشتر از 80/0 بود. ابتدا پرسشنامههای پیشآزمون در هر دو گروه تکمیل و سپس مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت برای گروه مداخله اجرا گردید و برای گروه شاهد هیچ مداخلهای انجام نشد. سه هفته پس از مداخله آموزشی، پسآزمون به اجرا درآمد. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیلی در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج آزمون Mann-Whitney جهت مقایسه میانگین نمره بعد از آموزش نشان داد که میانگین نمره رفتار بعد از آموزش در گروه مداخله بیشتر از گروه شاهد بود (001/0 > P). نتایج آزمون Wilcoxon به منظور مقایسه قبل و بعد از آموزش نیز حاکی از آن بود که بعد از آموزش، میانگین نمره رفتار در گروه مداخله افزایش معنیداری داشت (001/0 > P)، اما در گروه شاهد تغییر معنیداری مشاهده نشد (831/0 = P).
نتیجهگیری: استفاده از پکیج آموزشی طراحی شده مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت جهت آموزش کارکنان کلانتریها، میتواند در بهبود رفتارهای پیشگیرانه از ابتلا به کرونا مؤثر واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1401/10/27 | پذیرش: 1402/5/7 | انتشار: 1402/9/15