دوره 20، شماره 4 - ( 10-1403 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 417-409 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 138
Ethics code: IR.GUMS.REC1398.515


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poormoghadam-Gholizadeh M, Mosaffa-Khomami H. A Survey on the Effect of Educational Intervention Based on Protection Motivation Theory on Preventive Behaviors Regarding Domestic Accidents in Mothers with Under 5 Years Old Children Referring to Comprehensive Health Centers in Rasht City, Iran. J Health Syst Res 2025; 20 (4) :409-417
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1633-fa.html
پورمقدم قلیزاده محبوبه، مصفای خمامی هما. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از سوانح و حوادث خانگی کودکان در مادران دارای کودک کمتر از 5 سال مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهر رشت. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1403; 20 (4) :409-417

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1633-fa.html


1- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (56 مشاهده)
مقدمه: آسیبهای ناشی از حوادث به عنوان یکی از علل عمده مرگ کودکان کمتر از 5 سال مطرح میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از سوانح و حوادث خانگی کودکان در مادران دارای کودک کمتر از 5 سال انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع مداخله آموزشی بود و بر روی 190 مادر دارای کودک کمتر از 5 سال مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهر رشت طی ماه‌های آذر تا دی سال 1399 انجام گردید. نمونه‌ها به روش تصادفی طبقه‌ای در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک و سازه‌های تئوری انگیزش محافظت بود که قبل، بلافاصله و یک ماه بعد تکمیل گردید. مداخله آموزشی شامل چهار جلسه آموزشی 60 دقیقه‌ای بود که برای گروه آزمون انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Fisher's exact، ANOVA و Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: پس از اجرای مداخله آموزشی، اختلاف معنی‌داری در میانگین نمرات آسیب‌پذیری درک شده، کارایی پاسخ درک شده، هزینه پاسخ درک شده، خودکارامدی درک شده و رفتارهای پیشگیری‌کننده از حوادث خانگی بین گروه‌های آزمون با شاهد مشاهده شد (001/0 > P)، اما در میانگین نمره سازه شدت درک شده بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (005/0 = P).
نتیجه‌گیری: می‌توان از تئوری انگیزش محافظت به عنوان چارچوبی در طراحی برنامه‌های آموزشی به منظور ارتقای رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان کمتر از 5 سال استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1766 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1402/5/25 | پذیرش: 1402/11/16 | انتشار: 1403/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb