دوره 21، شماره 4 - ( 10-1404 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 566-554 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 98022
Ethics code: IR.RUMS.REC.1398.051


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shekari N, Lotfipur Rafsanjani S S, Khodadadi H, Sayyadi A, Asadpour M. The Effect of Educational Intervention Based on Health Belief Model on Preventive Behaviors from Blood Borne Disease in Rafsanjan Women's Hairdressers. J Health Syst Res 2026; 21 (4) :554-566
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1634-fa.html
شکاری نادیا، لطفی‌پور رفسنجانی سیده شیرین، خدادادی حسن، صیادی احمدرضا، اسدپور محمد. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های منتقل شونده از راه خون در آرایشگران زن رفسنجان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1404; 21 (4) :554-566

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1634-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- استادیار، گروه خدمات بهداشتی و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
4- استادیار، گروه روان‌پرستاری و بهداشت روان، دانشکده پرستاری و مامایی و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
5- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده:   (21 مشاهده)
مقدمه: آرایشگاه‌ها پتانسیل قابل توجهی برای انتقال بیماری‌های مختلف دارند. در این میان، اهمیت بیماری‌های عفونی قابل انتقال از طریق خون مانند ایدز و هپاتیت B و C بیش از سایر بیماری‌ها می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی (Health belief model یا HBM) در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های منتقل شونده از راه خون در آرایشگران زن رفسنجان انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 نفر از آرایشگران زن شهر رفسنجان در دو گروه مورد و شاهد در سال 99-1398 انجام گردید. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته مبتنی بر HBM جمع‌آوری شد. پس از انجام پیش‌آزمون در دو گروه، جلسات آموزشی اجرا و دو ماه بعد مجدد پس‌آزمون انجام گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های 2c، Fisher's exact، Independent t و Paired t و آمار توصیفی در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی، نمرات آگاهی (40/0 ± 88/93)، حساسیت درک شده (37/0 ± 91/59)، شدت درک شده (37/0 ± 91/61)، منافع درک شده (16/0 ± 97/20)، راهنما برای عمل (0 ± 20) و خودکارامدی (37/0 ± 91/24) در گروه مورد نسبت به قبل از انجام مداخله به طور معنی‌داری افزایش یافت (050/0 > P)، اما موانع درک شده (37/0 ± 08/11) کاهش یافت (050/0 < P). در گروه شاهد، به جزء متغیر آگاهی (005/0 = P) و سازه منافع درک شده (040/0 = P)، در سازه‌های دیگر افزایشی مشاهده نشد و اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (050/0 < P). همچنین، رفتار با سازه‌های آگاهی (57/0 = r)، نگرش (80/0 = r)، حساسیت (79/0 = r)، شدت درک شده (50/0 = r)، موانع (78/0 = r)، منافع درک شده (57/0 = r)، خودکارامدی (76/0 = r) و راهنماها برای عمل (68/0 = r) همبستگی معنی‌داری را نشان داد.
نتیجه‌گیری: تغییر معنی‌داری در سازه‌های HBM و اتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های منتقل شونده از راه خون در گروه مورد ایجاد شده است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود در کنار آموزش‌های روتین، از این الگو نیز استفاده گردد. در تحقیق حاضر، رفتار با سازه‌های HBM همبستگی معنی‌داری داشت که در تأیید ارتباط بین سازه‌های موجود در این الگو با اتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به بیماری‌های منتقل شونده از راه خون می‌باشد.
متن کامل [PDF 1955 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1402/5/28 | پذیرش: 1403/9/6 | انتشار: 1404/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb