دوره 20، شماره 3 - ( 7-1403 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 266-257 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.MUI.RESEARCH.REC1400/127
Ethics code: IR.MUI.RESEARCH.REC1400/127


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi-Habibabadi S, Araban M, Bastami F, Tarrahi M J, Zamani-Alavijeh F. A Report of a Four-Group Randomized Trial on the Effect of Messages Based on the Extended Parallel Process Model on Perceptual Dimensions and Preventive Behaviors against COVID-19. J Health Syst Res 2024; 20 (3) :257-266
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1681-fa.html
شریفی حبیب‌آبادی سهیلا، عربان مرضیه، بستامی فاطمه، طراحی محمدجواد، زمانی علویجه فرشته. گزارش یک تجربه کارآزمایی تصادفی چهار گروهی از تأثیر پیام‌های مبتنی ‌بر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر ابعاد ادراکی و رفتارهای پیشگیری از کووید 19. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1403; 20 (3) :257-266

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1681-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات یائسگی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- دکتری تخصصی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران
4- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
5- استاد، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (845 مشاهده)
مقدمه: بیماری کووید 19 و بیماری‌هایی با علایم تنفسی در تجمعاتی مانند مدارس، قابلیت تبدیل به همه‌گیری دارد. از آن‌جایی که تاکنون درمان اختصاصی تأیید شده‌ای‌ برای این گروه از بیمار‌ی‌ها به دست نیامده است، چاره‌ای جز پیشگیری نیست. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر پیام‌های مبتنی بر الگوی فرایند موازی توسعه یافته (Extended parallel process model یا EPPM)، بر ابعاد ادراکی و رفتارهای پیشگیری از کووید 19 در دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستان برخوار در سال 1400 انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی کنترل شده تصادفی بود و بر روی 300 دانش‌آموز مقطع ابتدایی شهرستان برخوار با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انجام گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته بود. افراد در دو گروه آزمون (مداخله از طریق پوستر و مبتنی بر EPPM برای آموزش رفتارهای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار تنفسی مانند کووید 19) و یک گروه شاهد قرار گرفتند. داده‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از آزمون‌های Paired t، ANOVA و MANCOVA در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: در گروه اول آزمون (گروه تهدید)، میانگین نمره متغیرهای نگرش (030/0 = P)، رفتار (001/0 = P) و قصد (007/0 = P) پس از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش معنی‌داری داشت. در گروه دوم آزمون (گروه کارامدی) نیز پس از مداخله، میانگین نمره متغیرهای خودکارامدی (017/0 = P)، ترس (042/0 = P)، انکار صحت یا ارزش پیام (001/0 = P) و اجتناب دفاعی (027/0 = P) نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی‌داری را نشان داد.
نتیجه‌گیری: در مجموع، پوسترهای حاوی تهدید مبتنی بر مدل فرایند موازی توسعه یافته بر رفتارهای پیشگیری از کووید 19 تأثیر بیشتری بر ابعاد ادراکی و رفتارهای پیشگیری داشت. کاربرد مدل فرایند موازی توسعه یافته، به لحاظ ایجاد شدت و حساسیت درک‌ شده، بر رفتارهای پیشگیری و بهبود نگرش، قصد و رفتار گروه مورد بررسی تأثیرگذار بود.
متن کامل [PDF 1626 kb]   (278 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1402/8/16 | پذیرش: 1402/11/7 | انتشار: 1403/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb