دوره 21، شماره 3 - ( 7-1404 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 305-294 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 971663
Ethics code: IR.MUMS.REC.1400.310


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasrabadi M, Boskabadi M, Khandehroo M, Peyman N. Investigating the Effect of Educational Intervention Based on the Health Belief Model on Improving the Health Behavior during Puberty of Female Students in Neishabur City, Iran. J Health Syst Res 2025; 21 (3) :294-305
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1732-fa.html
نصرآبادی مریم، بسکابادی مصطفی، خنده‌رو منصوره، پیمان نوشین. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر بهبود رفتار سلامت بلوغ دانش‌آموزان دختر شهر نیشابور. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1404; 21 (3) :294-305

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1732-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- دکتری تخصصی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (8 مشاهده)
مقدمه: بلوغ یک مرحله بحرانی و تأثیرگذار بر سلامت جنسی و باروری درازمدت دختران محسوب می‌شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر بهبود رفتار سلامت بلوغ دانش‌آموزان دختر متوسطه اول، بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی (Health Belief Model یا HBM) انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه یک مداخله نیمه تجربی، همراه با گروه‌های آزمون و شاهد بود که بر روی 120 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر نیشابور در سال 1400 انجام گرفت. نمونه‌ها به روش چند مرحله‌ای انتخاب شدند و دانش‌آموزان به صورت تصادفی ساده در دو گروه 60 نفره قرار گرفتند. سپس داده با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته طی سه مرحله قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله آموزشی جمع‌آوری گردید. برنامه آموزشی بر اساس سازه‌های HBM طراحی و در سه جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمون اجرا شد. داده‌ با استفاده از آزمون‌های نرمالیتی، میانگین و ANOVA در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین سن دانش‌آموزان، 31/1 ± 25/13 سال بود. میانگین متغیر رفتار در گروه آزمون، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله به طور معنی‌داری افزایش یافت (05/0 > P). همچنین، پس از مداخله، اختلاف معنی‌داری در میانگین سازه‌های حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده و خودکارامدی درک شده در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد مشاهده گردید (05/0 > P). ارتباط بین خصوصیات دموگرافیک و رفتار بهداشت بلوغ معنی‌دار نبود (05/0 < P).
نتیجه‌گیری: اجرای مداخله آموزشی بر اساس HBM، بر بهبود رفتار بهداشت بلوغ دانش‌آموزان دختر مؤثر است. با توجه به اهمیت سلامت دختران به عنوان مادران آینده، انجام مداخلات بیشتر با استفاده از این الگو جهت نوجوانان پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 1780 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1402/10/24 | پذیرش: 1403/5/15 | انتشار: 1404/7/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb