دوره 21، شماره 4 - ( 10-1404 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 609-598 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.TUMS.SPH.REC.1401.091
Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1401.091


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajvar M, Khoshnamaye-Bahrami V, Mohamadi-Bolbanabad A, Khaledian Z, Hajizadeh A. Food Service Management in Hospitals Worldwide: A Scoping Review. J Health Syst Res 2026; 21 (4) :598-609
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1854-fa.html
تاجور مریم، خوشنمای بهرامی وحید، محمدی بلبان‌آباد امجد، خالدیان زینب، حاجی‌زاده علیرضا. مدیریت خدمات غذایی در بیمارستان‌های جهان: یک مرور حیطه‌‌ای. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1404; 21 (4) :598-609

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1854-fa.html


1- دانشیار، گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کردستان، ایران
4- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (26 مشاهده)
مقدمه: خدمات غذایی در بیمارستان، بر روند بهبودی بیمار و رضایت کلی او تأثیرگذار است. پژوهش حاضر با هدف مرور شواهد در زمینه مدیریت خدمات غذایی در بیمارستان‌های دنیا، چالش‌ها و راهکارهای موجود انجام گردید.
روش‌ها: این مطالعه به روش مرور حیطه‌ای انجام شد. مقالات پژوهشی اصیل انگلیسی زبان در زمینه مدیریت خدمات غذایی در بیمارستان که طی سال‌های 2000 تا 2022 در پایگاه‌های PubMed، Scopus، Web of science (WoSProQuest و موتور جستجوی Google scholar انتشار یافته بود، با کمک کلید واژه‌های مناسب جستجو و جمع‌آوری گردید. در نهایت، 30 مقاله انتخاب و به روش تحلیل چارچوبی تحلیل شدند.
یافته‌ها: بیشتر تحقیقات به کشور انگلستان در منطقه اروپا و سال 2018 اختصاص داشت. رایج‌ترین مدل‌های مدیریتی شامل سرویس پخت آشپزخانه مرکزی (CSS یا Cook-serve service) و سرویس غذای برون‌سپاری شده (Deferred service یا DS) بود. بنا به ماهیت پیچیده و چند عاملی فرایند خدمات غذایی از تولید تا عرضه و توزیع، مدیریت این حوزه با چالش‌های مختلفی همراه می‌باشد که ضایعات غذایی و کاهش بهره‌وری، بهداشت و ایمنی غذا، از جمله مهم‌ترین موارد بود. به کارگیری تکنیک‌های فن‌آورانه در تولید غذا، تکنولوژی سلامت دیجیتال در ثبت سفارش، آموزش مستمر کارکنان، رعایت استانداردهای دقیق بهداشتی و مشارکت بیمار در تنظیم منو، از مهم‌ترین راهکارهای بهبود مدیریت خدمات غذایی بیمارستان به شمار می‌روند.
نتیجه‌گیری: مدل‌های بهینه ارایه خدمات غذایی در بیمارستان‌ها، می‌تواند به ارتقای کیفیت خدمت، کاهش چالش‌های واحد خدمات غذایی و افزایش بهره‌وری این واحد در بیمارستان‌ها و در نهایت، رضایت و سلامت بیماران کمک نماید.
متن کامل [PDF 1634 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم تغذیه و صنایع غذایی
دریافت: 1403/5/12 | پذیرش: 1403/12/8 | انتشار: 1404/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb