Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1403.090
Karshenas M, Namdarpour F, Gorji Y. The Consequences of Behavioral Problems in Toddlers within the Family: A Qualitative Study. J Health Syst Res 2025; 21 (3) :405-413
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-2005-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران
2- استادیار، گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران
چکیده: (5 مشاهده)
مقدمه: خانواده در رشد عاطفی، شناختی و رفتاری کودکان نقشی اساسی دارد و از همان سنین نوزادی، منبع اصلی حمایت، پرورش و رشد کودک میباشد. کودکان و مشکلات روانشناختی آنان نیز تأثیر متقابلی بر والدین و سیستم خانواده دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای مشکلات رفتاری کودکان در سنین نوپایی بر خانواده انجام گردید.
روشها: این مطالعه به روش کیفی پدیدارشناسی انجام شد و دادههای آن نیز با روش Collaizi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جمعیت مورد بررسی، 20 مادر به همراه کودکان 12 تا 24 ماهه مراجعهکننده به مراکز بهداشتی- خدماتی شهرستان نجفآباد در سال 1403 بود. نمونهها به صورت هدفمند انتخاب شدند که پس تکمیل چکلیست مشکلات رفتاری کودکان Achenbach و Rescorla (Child Behavior Checklist یا CBCL)، مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند و این روند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.
یافتهها: پس از تحلیل محتوای دادهها، 3 مقوله اصلی و 7 مقوله فرعی از پیامدهای مشکلات رفتاری کودکان در خانواده به دست آمد که شامل «مشکلات مرتبط با سلامت روان مادر (نشانگان افسردگی، نشانگان اضطراب)، کاهش کیفیت تعامل والد- فرزند (افزایش کنترلگری، کاهش حمایت عاطفی، منفینگری نسبت به کودک) و اختلال در عملکرد خانواده (افزایش تعارضات زوجی، اختلال در سیستم تعاملات اجتماعی)» بود.
نتیجهگیری: مشکلات رفتاری کودکان در سنین نوپایی، تغییراتی در رفتار، شناخت و هیجانات والدین ایجاد میکند که در ادامه، فرزندپروی مثبت والدین را مختل و عملکرد کلی خانواده را دچار مشکل مینماید. بنابراین، لازم است طرحهای اجرایی پیشگیرانه آموزشی و مشاورهای در همین راستا در اولویت مراکز بهداشت، آموزشی و نظام سلامت قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1403/11/24 | پذیرش: 1404/2/20 | انتشار: 1404/7/15