دوره 16، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 6-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi-Shirazi S F, Taheri-Tanjani P, Abolfathi-Momtaz Y, Ramezankhani A. The Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on Willingness to Work with Older Adults in Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. HSR 2020; 16 (1) :1-6
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-21-fa.html
موسوی شیرازی سیده فاطمه، طاهری تنجانی پریسا، ابوالفتحی ممتاز یداله، رمضانخانی علی. تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده بر تمایل به کار با سالمندان در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تحقیقات نظام سلامت. 1399; 16 (1) :1-6

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-21-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، بیمارستان آیت‌اله طالقانی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشیار، مرکز تحقیقات سالمندی ایران و گروه سلامت سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران
4- استاد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (2075 مشاهده)
مقدمه: بر اساس نتایج مطالعات، افراد سالمند متقاضی خدمات بهداشتی در حال افزایش می‌باشند. یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کیفیت مراقبت از سالمندان، تمایل به کار با افراد سالمند است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مبتنی بر رفتار برنامه‌ریزی شده بر تمایل به کار با سالمندان در دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در سال 1397 انجام گردید.
روش‌ها: این مطالعه از نوع مداخله آموزشی بود و از طریق سرشماری، 36 نفر از دانشجویان رشته بهداشت عمومی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه تمایل به کار با سالمندان (Willingness to Work with Elderly People Scale یا WEPS) بود که به وسیله دانشجویان تکمیل شد (قبل و دو هفته بعد از آموزش). پس از پیش‌آزمون، دو جلسه کلاس آموزشی برای دانشجویان برگزار گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Paired t و Independent t در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: 36 دانشجو با میانگین سنی 43/3 ± 94/21 سال در تحقیق شرکت کردند. پس از مداخله آموزشی، اختلاف معنی‌داری در تغییر نگرش (001/0 > P)، کنترل رفتار درک شده (001/0 = P)، هنجارهای انتزاعی (001/0 > P) و قصد رفتاری (001/0 = P) مشاهده گردید.
نتیجه‌گیری: استفاده از بسته آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، می‌تواند موجب افزایش تمایل به کار با سالمند در دانشجویان شود. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد مداخله مذکور پس از مطالعات بیشتر برای دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده شود.
متن کامل [PDF 1108 kb]   (982 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/4/16 | پذیرش: 1399/1/15 | انتشار: 1399/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb