Sharifirad G, Yarmohammadi P, Morowati Sharifabad M A, Rahayi Z. The Status of Preventive Behaviors regarding Influenza (A) H1N1 Pandemic Based on Protection Motivation Theory among Female High School Students in Isfahan in Iran. HSR 2011; 7 (1)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-223-fa.html
غلامرضا شریفیراد ، پرستو یارمحمدی ، محمد علی مروتی شریف آباد ، زهره رهایی . بررسی وضعیت رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا و گسترش آنفلوانزای نوع (A) بر اساس تئوری انگیزش محافظت در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان 1388. تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (1)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-223-fa.html
1- استاد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
4- دانشجوی دکتری، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (1063 مشاهده)
مقدمه: امروزه گسترش آنفلوانزای نوع(A) به طور پاندمیک بیش از گذشته، سلامت مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است. گفته میشود که اقدامات و پیشگیریهای غیر دارویی در کنترل و گسترش این بیماری بسیار مؤثر است. از این رو به منظور داشتن یک مدیریت اثربخش در پاندمیک آنفلوانزای نوع (A)، شناخت عوامل مؤثر در تغییرات رفتارهای پیشگیری کننده قابل توجه است. این مطالعه با تعیین وضعیت رفتارهای پیشگیری کننده دانشآموزان دختر در ابتلا و گسترش آنفلوانزای نوع (A)، بر اساس تئوری انگیزش محافظت انجام گرفت. روشها: مطالعه به شیوه مقطعی با روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی صورت گرفت. دادهها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد که توسط 300 دانشآموز دختر دبیرستانی شهر اصفهان در دیماه سال 88 تکمیل گردید. سؤالات پرسشنامه مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بود. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 14 و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافتهها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 62/15 (1/1 = SE) سال بود. اکثر شرکتکنندگان در خصوص آنفلوانزای نوع (A) اطلاعات کسب کرده بودند (3/87 درصد، 300/262). یافتهها همبستگی مثبت و معنیداری را میان حساسیت درک شده، شدت درک شده و خودکارآمدی با رفتارهای پیشگیری کننده نشان دادند (01/0 < P). ارزیابی کنار آمدن (خود کارآمدی و کارآمدی پاسخ) و ارزیابی تهدید (حساسیت درک شده و شدت درک شده) ارتباط مستقیم و معنیداری با رفتار داشتند و این دو با هم 11 درصد رفتار را پیشگویی میکردند.نتیجهگیری: نتایج این مطالعه، تهدید درک شده بالایی برای آنفلوانزای نوع (A) نشان داد. از این رو، وجود آموزشدهندگان سلامت عمومی و برنامهریزان جهت مداخلات مبتنی بر مقابله با پاندمیک آنفلوانزای نوع (A) ضروری تلقی میشود. همچنین با توجه به این که مهمترین منبع اطلاعرسانی، رسانههای جمعی گزارش شد. به نظر میرسد که سیاستگذاریهای جدید باید آگاهی دانشآموزان را با استفاده از منابع گوناگون علمی ارتقاء دهند.واژههای کلیدی: رفتارهای پیشگیریکننده، آنفلوانزای نوع (A)، تئوری انگیزش محافظت، دانشآموزان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1390/1/26 | انتشار: 1390/1/26