دوره 7، شماره 1 - ( 1-1390 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehdi Zadeh H, Azizi M, Jamshidzadeh F L. Investigation of Emotional Intelligence among Students of Medical Sciences Universities in Western Iran. HSR 2011; 7 (1)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-224-fa.html
حسین مهدی زاده ، مریم عزیزی ، فرخ لقا جمشیدزاده . بررسی وضعیت هوش هیجانی در بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور. تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (1)

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-224-fa.html


1- استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه پیام‌نور مهران، مهران، ایران
3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، سازمان بهزیستی استان ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1111 مشاهده)
مقدمه: هوش هیجانی یک مهارت اجتماعی است و شامل درک احساسات خود برای تصمیم‌گیری مناسب و همچنین کاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری سایر افراد می‌باشد. این پژوهش به روش توصیفی و با هدف بررسی وضعیت هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور و مقایسه وضعیت هوش هیجانی در بین دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه‌ها صورت گرفت.  روش‌ها: جامعه آماری این مطالعه، کلیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای، تعداد 303 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوش هیجانی بار- ان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی ساده، میانه، میانگین و انحراف استاندارد و برای سنجش فرضیات از آزمون ناپارامتریک من ویتنی یو استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این تحقیق حاکی از این است که 2/83 درصد از پاسخ‌گویان در حد زیاد و خیلی زیادی دارای حس همدلی و درک احساس دیگران بودند. اکثر پاسخ‌گویان (5/63 درصد) در برخورد با تغییرات و موقعیت‌ها در حد متوسطی دارای انعطاف‌پذیری بودند. همچنین میزان برخی از مؤلفه‌های هوش هیجانی از قبیل حل مسأله، استقلال، خودآگاهی هیجانی، خوش‌بینی و همدلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی‌دار وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهند که میزان هوش هیجانی دانشجویان و به خصوص دانشجویان دختر در زمینه مؤلفه‌ها و خرده آزمون‌های کنترل تکانش، انعطاف‌پذیری، واقع‌گرایی، تحمل فشار روانی و خودابرازی در حد متوسط می‌باشد. پیشنهاد می‌شود که در قالب آموزش مهارت‌های زندگی، سعی گردد هوش هیجانی دانشجویان در زمینه مؤلفه‌های فوق پرورش یابد. واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، سلامت روان، آزمون بار- ان. 
متن کامل [PDF 467 kb]   (1016 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1390/1/26 | انتشار: 1390/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb