Ghaffari M, Sharifirad G, Akbari Z, Khorsandi M, Hassanzadeh A. Health Belief Model-Based Education & Reduction of Cesarean among Pregnant Women: An Interventional Study. J Health Syst Res 2011; 7 (2)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-240-fa.html
محتشم غفاری ، غلامرضا شریفیراد ، زینب اکبری ، محبوبه خورسندی ، اکبر حسنزاده . آموزش مبتنی بر سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی و کاهش میزان سزارین در زنان باردار: یک مطالعهی مداخلهای. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (2)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-240-fa.html
1- . استادیار آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- استاد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان نورآباد ممسنی، شیراز، ایران
4- استادیار آموزش بهداشت، گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
5- مربی آمار حیاتی، مرکز تحقیقات امنیت غذایی و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1699 مشاهده)
چکیده مقدمه: شهرستان نورآباد ممسنی دارای رتبه اول انجام زایمان به روش سزارین در استان فارس است. عمل جراحی سزارین از جمله اعمال جراحی بزرگ محسوب میشود و مانند سایر اعمال جراحی بزرگ با عوارضی همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر کاهش سزارین زنان باردار این شهرستان در سال 1388 انجام شده است. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 100 زن باردار شکم اول تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهری شهرستان نورآباد ممسنی که در هفتههای 30-20 بارداری خود بودند، به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد طبقهبندی شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی، پرسشنامهای در ارتباط با سزارین بر اساس سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی، در دو گروه تکمیل شد. گروه مورد، مداخله آموزشی را که بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی طراحی شده بود، دریافت کردند. زنان هر دو گروه، بین 8-4 هفته بعد از مداخله، دوباره پرسشنامههای مربوط را تکمیل کردند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 14SPSS و آزمونهای آماری t مستقل، t زوج، Chi-Square، Wilcoxon and Mann-Whitneyمورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان دهنده وجود تفاوت معنیدار در میانگین نمرات آگاهی (001/0 > P)، حساسیت درک شده (001/0 > P)، شدت درک شده (001/0 > P)، منافع درک شده (001/0 > P) و خود-کارآمدی درک شده (02/0 = P) زنان گروه مورد نسبت به زنان گروه شاهد بعد از انجام مداخله بود. در مورد سازههای موانع درک شده (09/0= P)، قصد برای انتخاب نوع زایمان (73/0 = P) و عملکرد (24/0 = P)، تفاوت معنیداری بین دو گروه بعد از مداخله مشاهده نشد. نتیجهگیری: برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در افزایش آگاهی و نگرشهای زنان باردار در زمینه زایمان، موفق بوده است، ولی با توجه به اینکه در انتخاب نوع زایمان عوامل متعددی دخیل هستند و افزایش آگاهی و نگرش به طور حتم منجر به انجام عملکرد مطلوب توسط- فرد نمیشود، استفاده همزمان از الگوهای دیگری که بر سیاستگذاریهای بهداشتی و نرمهای انتزاعی و ... تأثیر بگذارند، میتواند کارآیی این الگو را افزایش دهد. واژههای کلیدی: زایمان، سزارین، آموزش، الگوی اعتقاد بهداشتی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1390/4/24 | انتشار: 1390/4/24