دوره 16، شماره 1 - ( 1-1399 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 28-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei-Jamaloei H, Taheri M, Hasani J, Karimi M, Aghel-Mirrezayi M. The Effectiveness of Working Memory Training in Depression Dimensions of Students with Learning Disabilities: A Single Subject Study. HSR 2020; 16 (1) :21-28
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-25-fa.html
رضایی جمالویی حسن، طاهری مهدی، حسنی جعفر، کریمی مهین، عاقل میررضایی مسلم. اثربخشی آموزش حافظه کاری بر ابعاد افسردگی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری: مطالعه تک آزمودنی. تحقیقات نظام سلامت. 1399; 16 (1) :21-28

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-25-fa.html


1- استایار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف‌آباد، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، مؤسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
5- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (1743 مشاهده)
مقدمه: علایم افسردگی یکی از جنبه‌های پایه‌ای آسیب‌شناختی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری بر ابعاد افسردگی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری بود.
روش‌ها: این مطالعه در قالب طرح تجربی تک آزمودنی دارای خطوط پایه چندگانه پلکانی انجام شد و 6 نفر از دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به مدت 15 جلسه تحت آموزش حافظه کاری قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری ابعاد افسردگی، آزمودنی‌ها قبل از مداخله و هر سه جلسه یک بار در طی مداخله، پرسش‌نامه افسردگی کودکان را تکمیل نمودند.
یافته‌ها: بازبینی دیداری نمودارها، شاخص‌های اندازه اثر، Cohen، تغییرات روند و شیب نشان داد که آموزش حافظه کاری منجر به کاهش افسردگی و مؤلفه‌های نگرانی/ اندوهگینی، روحیه و روحیه پایین/ اندوهگینی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری گردید.
نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده، تلویحات کاربردی و پژوهشی مهمی در زمینه نقش آموزش‌های مرتبط با حافظه کاری در زمینه افسردگی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری دارد.
متن کامل [PDF 1549 kb]   (711 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/7/14 | پذیرش: 1398/12/6 | انتشار: 1399/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb