آوات فیضی ، ریحانه سادات حسینی ، رضا غیاثوند ، کتایون ربیعی . بررسی ارتباط استرس و ابعاد مختلف سبک زندگی با کیفیت زندگی در افراد 19 سال و بالاتر اصفهان و حومه، کاربرد مدل رگرسیون کلاس پنهان با متغیرهای پیشبین پنهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (6)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-295-fa.html
چکیده: (1036 مشاهده)
مقدمه: بررسی کیفیت زندگی و عوامل اثرگذار بر آن در جمعیتهای عمومی باعث به وجود آمدن یک دیدگاه کلی از وضعیت سلامت جامعه و ارایه راهکارهای مربوط به سیاستگزاری و برنامهریزیهای بهداشتی در جامعه میشود. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه استرس و مؤلفههای مهم سبک زندگی، یعنی فعالیت فیزیکی و عملکرد تغذیهای بر کیفیت زندگی، با کنترل اثر مجموعه مهمی از متغیرهای زمینهای، در جمعیت عمومی 19 سال و بالاتر ساکن اصفهان و حومه انجام شده است. روشها: در یک مطالعه مقطعی بر مبنای نتایج طرح "برنامه ملی قلب سالم اصفهان" در سال 1387، تعداد 4619 نفر از افراد 19سال و بالاتر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه کیفیت زندگی (World health organization quality of life-Bref یا WHOQOL-Bref)، پرسشنامه سنجش استرس (General health questionnaire-12 یا GHQ-12)، پرسشنامه ارزیابی فعالیت فیزیکی Baecke، پرسشنامه ارزیابی عملکرد تغذیهای FFQ (Food frequency questionnaire) و اطلاعات جمعیتشناختی مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از مدل رگرسیون کلاس پنهان با متغیرهای پیشبین پنهان انجام گردید. یافتهها: حدود 48 درصد شرکتکنندگان در کلاس کیفیت زندگی متوسط قرار گرفتند، 29 و 23 درصد آنها به ترتیب در کلاسهای با کیفیت زندگی پایین و خوب قرار گرفتند. بانفوذترین متغیرهای پیشبین در متمایز کردن افراد در کلاسهای مختلف کیفیت زندگی عبارت از فعالیت فیزیکی، وضعیت مصرف دخانیات، وضعیت اقتصادی، جنسیت، استرس و ابتلا به عوامل خطر بیماریهای قلبی- عروقی بودند. متغیرهای وضعیت تأهل و محل سکونت فاقد اثر معنیدار آماری بودند. نتیجهگیری: افزایش سطح آگاهی عمومی به منظور تغییر و تعدیل عوامل ناسالم مرتبط با سبک زندگی و آموزش شیوههای مقابله با استرس و زمینهسازی برای برخورداری مناسب از مراقبتهای بهداشتی (به ویژه با توجه به اهمیت نقش سطح درآمد) از طریق توزیع متوازن ثروت در جامعه، موجب ارتقای کیفیت زندگی افراد در جامعه میشود و در نهایت باعث افزایش بهرهوری نیروی انسانی و تعالی ساختار انسانی و اجتماعی جامعه میگردد. چنین مداخلاتی میبایست متناسب با ویژگیهای طبقات جنسیتی، سنی و تحصیلی برنامهریزی و اجرا گردند. واژههای کلیدی: رگرسیون کلاس پنهان، متغیر پنهان، کیفیت زندگی، سبک زندگی، استرس، عملکرد تغذیهای، فعالیت فیزیکی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/13