آسیه پیرزاده . بررسی عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه مصرف قرصهای اکستازی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در سال 89. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (6)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-305-fa.html
چکیده: (1271 مشاهده)
مقدمه: مصرف قرص های اکستازی در سطح جهان 70 درصد افزایش داشته است و در حال حاضر مصرف آن از هروئین و کوکائین بیش تر است. بررسی های انجام شده حاکی از آن است که دانشجویان طبقه ای هستند که بیش از دیگر گروه ها از قرص های اکستازی استفاده می کنند و مصرف اکستازی در سال های اخیر در میان دانشجویان دانشگاه رشد صعودی داشته است. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه مصرف قرص های اکستازی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در سال 89 انجام گرفت. روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است، که بر روی 267 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفته است. ابزار گردآوری پرسش نامه ای روا و پایا مشتمل بر 3 قسمت (اطلاعات زمینه ای، اجزای مدل اعتقاد بهداشتی و عملکرد) بوده است، که با رعایت نکات اخلاقی تکمیل شده است. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 18 و آزمون های آماری 2χ، t تست و kruskal-walis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 61/1 ± 95/20 بود و (3/39) 105 مرد و (6/90) 242 مجرد بوده اند. (1/22) 59 نمونه ها قرص های اکستازی را دیده اند و (2/2) 6 افراد تاکنون از این قرص ها استفاده کرده اند. میانگین اجزای مدل نیز به ترتیب شامل حساسیت درک شده 68/19 ± 75/72، شدت درک شده 96/16 ± 58/84، منافع درک شده 49/23 ± 43/80، موانع درک شده 53/18 ± 65/81 بود. نتایج نشان داد که بین مصرف اکستازی با شدت درک شده و منافع درک شده رابطه معنی داری وجود داشت (001/0 ≤ P)، اما بین مصرف اکستازی با حساسیت درک شده و موانع درک شده رابطه معنی داری وجود نداشت (076/0 = P، 554/0 = P). در مورد راهنمای به عمل نیز دانشجویان رادیو و تلویزیون را مهم ترین راهنما می دانستند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله جهت پیش گیری از مصرف قرص های اکستازی در دانشجویان علوم پزشکی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی، باید برای بالا بردن حساسیت درک شده تلاش کرد و همچنین از نقش رادیو و تلویزیون نیز به عنوان مهم ترین راهنمای به عمل نباید غافل شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/13