دوره 7، شماره 6 - ( 12-1390 )                   جلد 7 شماره 6 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حسین شهنازی ، غلامرضا شریفی‌راد ، عبدالرحمان چرکزی ، میترا مودی . بررسی تأثیر کارگاه آموزشی بر آگاهی مربیان آموزشگاه‌های بهورزی استان اصفهان در زمینه فرایند یاددهی و یادگیری. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (6)

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-338-fa.html


چکیده:   (1315 مشاهده)
مقدمه: آموزش بهورزان به دلیل مسؤولیت‌های آموزشی و خدماتی این گروه و همچنین برقراری ارتباط مستقیم با گیرندگان خدمات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به نظر می‌رسد که آموزش و توانمند‌سازی مربیان آموزشگاه‌های بهورزی در زمینه فرایند‌های یاددهی و یادگیری مانند شیوه‌‌های تعیین اهداف آموزشی، استفاده از تکنولوژی آموزشی مناسب و ... می‌تواند گامی مؤثر در جهت تربیت نیروهای کارامدتر و همچنین کاهش هزینه‌ها باشد. از این رو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کارگاه آموزشی بر آگاهی مربیان آموزشگاه‌های بهورزی استان اصفهان در زمینه فرایند یاددهی و یادگیری طراحی شد. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی و ازنوع قبل و بعد بود که در آن کل جمعیت (107 نفر) به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه طی سال 1389 و در مرکز بهداشت استان اصفهان انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها یک پرسش‌نامه محقق ساخته بود که بر اساس اهداف پژوهشی تنظیم شد. پایایی پرسش‌نامه از طریق آزمون Cronbach__AWT_QUOTE__s alpha با ضریب 75 درصد در فاز پایلوت بر روی 20 نفر مورد تأیید قرار گرفت. پرسش‌نامه‌ها قبل و پس از برگزاری کارگاه توسط گروه مخاطب تکمیل شد. داده‌های جمع‌آوری شده در نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های آماری t زوجی، Mann- Witney، 2χ و همبستگی Pearson تجزیه و تحلیل شد. نتایج: از 107 فرد شرکت کننده در کارگاه تعداد 42 نفر (3/39 درصد) مرد و تعداد 65 نفر (7/60 درصد) زن بود. دامنه سنی افراد شرکت کننده بین 24 الی 54 سال با میانگین و انحراف معیار 3/6 ± 6/37 سال بود. نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی افراد تحت پژوهش در حیطه‌های مختلف فرایند یاددهی و یادگیری پس از برگزاری کارگاه آموزشی افزایش معنی‌دار پیدا کرده است (001/0 > P). نتیجه‌گیری: با توجه به این که نتایج این پژوهش و سایر مطالعات مشابه نشان دهنده تأثیر مثبت رویکردهای مشارکتی از جمله کارگاه‌های آموزشی در یادگیری بهتر مباحث مربوط به فرایند یاددهی و یادگیری می‌باشند، پیشنهاد می‌شود که از این نوع روش‌های مشارکتی مانند بحث گروهی، بارش افکار و ... در آموزش‌های آتی بیشتر استفاده شود. واژه‌های کلیدی: آگاهی، یاددهی، یادگیری، کارگاه آموزشی.
متن کامل [PDF 250 kb]   (549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb