محسن رضائیان ، محمد حسین ملا عباسی ، محمد حقیقی ، غلامرضا شریفیراد ، مریم هادوی . بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پیرامون پژوهش در سال 1388. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (6)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-345-fa.html
چکیده: (1251 مشاهده)
مقدمه: در نظام آموزشی، نیاز گستردهای به تربیت نیروی انسانی پژوهشگر وجود دارد و اهمیت پژوهش در توسعه کشورها و دستیابی به استقلال و رشد در تمامی زمینهها امری انکارناپذیر است. در این مطالعه، نگرش، دانش و عملکرد دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پیرامون پژوهش بررسی شده است. روشها: در این مطالعه توصیفی، 400 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهشگر ساختهای مشتمل بر 16 سؤال مربوط به نگرش، 9 سؤال مربوط به دانش، 8 سؤال مربوط به عملکرد بود. اطلاعات پس از جمعآوری، با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری Fisher و 2χ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس نتایج، 237 نفر (8/87 درصد) از دانشجویان پزشکی و 100 نفر (9/76 درصد) از دانشجویان دندانپزشکی به پرسشها پاسخ دادند. دانش دانشجویان در سطح متوسط و قابل قبول ارزیابی شد. اکثریت آنها نگرش خوبی به پژوهش داشتند. عملکرد پژوهشی دانشجویان در حد متوسط پایین ارزیابی شد. دانشجویان پزشکی نسبت به دندانپزشکی از دانش بیشتری برخوردار بودند. دانشجویان پزشکی، سنوات تحصیلی بالاتر، افراد مجرد و افراد ساکن در خوابگاه نگرش بهتری به پژوهش داشتند؛ در حالی که دانشجویان دختر و دانشجویان دندانپزشکی از عملکرد پژوهشی بهتری برخوردار بودند. نتیجهگیری: این تحقیق نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اهمیت تحقیقات دانشجویی را درک کردهاند و به آن علاقهمند هستند، ولی اطلاعات کاملی از ماهیت آن ندارند و به طور عملی نیز با آن در تماس نبودهاند. از این رو توصیه میشود که جهت ارتقای سطح دانش و بهبود عملکرد آنها برنامهریزی لازم انجام گیرد. واژههای کلیدی: دانش، نگرش، عملکرد، پژوهش، دانشجویان.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/13