حمید آسایش ، مصطفی قربانی ، افسانه برقعی ، رضا مجدزاده ، سحرناز نجات ، ژاله غلامی ، و همکاران.. عوامل مؤثر بر آگاهی، نگرش و عملکرد محققین دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مورد انتقال دانش حاصل از پژوهش. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (1) :93-103
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-363-fa.html
1- مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
2- مربی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گلستان، ایران و دانشجوی دکتری، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات بهرهبرداری از دانش سلامت،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
4- استاد، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات بهرهبرداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات بهرهبرداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- دانشجوی دکتری، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات بهرهبرداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
7- دانشجوی دکتری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
8- دانشجوی دکتری، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
9- مربی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده: (1266 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر انتقال دانش و استفاده از شواهد پژوهش برای ارتقای سلامت در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد محققین دانشگاه در مورد انتقال دانش حاصل از پژوهش در سال 1389 بود.روشها: در این مطالعه مقطعی، از مجموع 120 پژوهشگر واجدالشرایط دانشگاه علوم پزشکی گلستان، 89 محقق پرسشنامه را پاسخ دادند. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه آگاهی، نگرش و عملکرد محققین در زمینه انتقال دانش حاصل از پژوهش بود. حیطههای مورد نظر در پرسشنامه شامل بخش متغیرهای فردی، درصد زمان اختصاص داده به فعالیتهای پژوهشی از کل فعالیتها، بخش آگاهی (4 سؤال، دامنه نمرات 4-0)، نگرش (14 سؤال، دامنه نمرات 56-0)، عملکرد (8 سؤال) و امتیاز خودارزیابی انتقال دانش (1 سؤال، دامنه نمرات 10-0) بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیلی Linear regression و ضریب همبستگی Spearman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین نمره آگاهی شرکت کنندگان در زمینه انتقال دانش 92/1 (با انحراف معیار 97/0)، میانگین نمره نگرش 70/28 (با انحراف معیار 40/5) و در زمینه عملکرد میانگین تعداد مقالات (داخلی و خارجی) پژوهشگران در دو سال اخیر 50/4 (با انحراف معیار 97/4)، میانگین تعداد طرحهای پژوهشگران (مجری یا همکار) 02/5 (با انحراف معیار 41/4) به دست آمد. امتیاز آگاهی با سن (28/0- = ضریب همبستگی، 008/0 = P) و سالهای اشتغال (27/0- = ضریب همبستگی، 01/0 = P) رابطه معکوس معنیدار داشت؛ در حالی که میانگین نمره نگرش با هیچ یک از متغیرهای مستقل رابطه معنیداری نداشت (05/0 < P). میانگین امتیاز خودارزیابی محققین از فعالیت انتقال دانش با درصد میزان زمان اختصاص یافته به فعالیت پژوهشی ارتباط مستقیم معنیدار (028/0 = ضریب بتا، 01/0 = P) داشت.نتیجهگیری: نتایج مطالعه فعلی گویای پایین بودن امتیاز آگاهی، نگرش و عملکرد پژوهشگران در زمینه مفاهیم انتقال دانش حاصل از پژوهش بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/2/26 | انتشار: 1391/2/26