دوره 8، شماره 2 - ( 3-1391 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 329-320 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parhoodeh Y, Khezeli M, Bakhtiyari M, Delpisheh A, Latifi A. Effects of Education Based on Transtheoretical Model on Physical Activity of College Students. J Health Syst Res 2012; 8 (2) :320-329
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-378-fa.html
یوسف پرهوده ، مهدی خزلی ، محمود بختیاری ، علی دل پیشه ، آرمان لطیفی . بررسی میزان تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (2) :320-329

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-378-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گیلانغرب، گیلانغرب، ایران
2- دانشجوی دکترای تخصصی، شبکه بهداشت گیلانغرب، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
3- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
5- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1065 مشاهده)
مقدمه: مداخلات آموزشی جهت ارتقای فعالیت جسمانی دانشجویان از اولویت‌های بهداشتی است. یکی از رویکردهای نظری برای ارتقا و نگهداشت فعالیت جسمانی، الگوی فرانظری (Trans-theoretical model) است. این پژوهش با هدف تعیین میزان تأثیر الگوی آموزشی فرانظری بر فعالیت جسمانی دانشجویان در سال 1390 اجرا شد. روش‌‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که با مشارکت 200 دانشجو (در دو گروه مداخله و شاهد) انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ای چهار قسمتی مشتمل بر اطلاعات فردی‏، پرسش‌نامه مراحل تغییر فعالیت جسمانی (SECQ)، مقیاس سنجش خودکارامدی و مقیاس سنجش موازنه تصمیم‌گیری بود. مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری با روش‌های بحث گروهی و سخنرانی اجرا شد. بسته آموزشی شامل پمفلت، پوستر و فیلم بود. 8 هفته پس از اجرای آخرین جلسه آموزشی، داده‌های پس آزمون جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 19SPSS و با شاخص‌های مرکزی و آزمون‌های McNemar و Paired t با سطح اطمینان 95 درصد تجزیه وتحلیل شد. یافته‌ها: پیش از مداخله هیچ‌گونه اختلاف معنی‌داری بین شغل، وضعیت تأهل، میانگین سن افراد و مراحل تغییر فعالیت جسمانی در دو گروه آزمون و شاهد وجود نداشت (05/0 < P). در گروه آزمون مراحل فعالیت جسمانی به سمت مراحل فعال پیش رفت (001/0 > P)؛ اما در گروه شاهد مراحل فعالیت جسمانی تغییر معنی‌داری نداشت. نمره موازنه تصمیم‌گیری، خودکارامدی و میزان فعالیت جسمانی در گروه آزمون بر اثر آموزش افزایش معنی‌داری داشت (001/0 > P). نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری یکی از راهکارهای مؤثر در جهت ارتقای فعالیت جسمانی در دانشجویان است. واژه‌های کلیدی: آموزش، الگوی فرانظری، فعالیت جسمانی
متن کامل [PDF 191 kb]   (581 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/3/26 | انتشار: 1391/3/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb