دوره 8، شماره 3 - ( 5-1391 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 448-438 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari H, Kamran A, Mohammady R, Hosseinabadi R. The Experiences of Nursing Students of the Mentorship Program: a Qualitative The Experiences of Nursing Students of the Mentorship Program: a Qualitative Study. HSR 2012; 8 (3) :438-448
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-404-fa.html
حشمت حیدری ، عزیز کامران ، راضیه محمدی ، رضا حسین آبادی . تجارب دانشجویان پرستاری از کارورزی با برنامه Mentorship: یک مطالعه کیفی. تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (3) :438-448

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-404-fa.html


1- مربی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
2- دانشجوی دکترای، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده:   (848 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی، بخشی اساسی از دوره آموزش پرستاری می‌باشد و متأسفانه هنوز یک برنامه آموزشی مناسب که انتظارات دانشجویان پرستاری را برآورده نماید، تنظیم و اجرا نشده است. این مطالعه به صورت کیفی و با هدف، تعیین تجارب دانشجویان پرستاری از کارورزی با برنامه منتورشیپ (Mentorship) اجرا گردید. روش‌ها: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی و از نوع آنالیز درون مایه‌ای بود که جامعه آماری آن را 16 نفر از دانشجویان ترم آخر دانشکده پرستاری دانشگاه خرم آباد تشکیل می‌دادند. این دانشجویان در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 90-1389 تحصیل می‌کردند و کارورزی خود را با برنامه Mentorship گذرانده بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاردار استفاده شد. مدت مصاحبه از 30 تا 45 دقیقه متغیر بود و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی ادامه یافت. سرانجام داده‌ها با کدگذاری در سه سطح یک، دو و سه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: با بررسی مصاحبه‌ها، 59 کد مفهوم اولیه به دست آمد و با توجه به ماهیت مفاهیم به دو طبقه مزایا و معایب تقسیم شدند. از پنج درون‌مایه فرعی در طبقه مزایا، دو مورد (مشارکت در مراقبت و بهبود کیفیت) تحت عوامل مربوط به آموزش و 3 مورد (رضایت دانشجو، توان و مهارت دانشجو و توان مربی) تحت عوامل فردی قرار گرفت. در طبقه معایب برنامه، از شش درون‌مایه فرعی، دو مورد (پرسنل و مربی) تحت عوامل مدیریت و سه مورد (انضباط آموزشی، طرح درس و محدودیت وقت) تحت عوامل آموزشی قرار گرفت. نتیجه‌گیری: همان طور که از نظرات مشخص است، این برنامه دارای نقاط قوت و ضعفی بود. طبقاتی که از داده‌های این مطالعه ایجاد شد همگی در راستای ایجاد ساختار آموزشی مناسب برای یادگیری مطلوب دانشجویان و بهبود ارایه خدمات به جامعه قابل استفاده بود. کلیدواژه: پرستاری، منتورشیپ (Mentorship)، آموزش بالینی، مطالعه کیفی        
متن کامل [PDF 192 kb]   (524 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/5/25 | انتشار: 1391/5/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb