1- مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد بردسیر، دانشگاه پیام نور، کرمان، ایران
2- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران،
3- دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (1471 مشاهده)
مقدمه: متأسفانه شیوع برخی از مشکلات روحی و روانی در بین دانشجویان به ویژه افسردگی موجب مشکلات زیادی برای این گروه تأثیرگذار شده است. بررسی چنین مسأله مهمی میتواند تصمیمگیرندگان جامعه را در برنامهریزی و پیشگیری از آن یاری نماید و دانشجویان جامعه را که اساسیترین سرمایه یک کشور به حساب میآیند را سالم، شاداب و توانمند به عرصههای کار و فعالیت هدایت نماید. این پژوهش با هدف تعیین میزان افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاههای بردسیر صورت گرفت. روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در سال 90-1389 انجام شد. جامعه پژوهشی در این مطالعه دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاههای دولتی، آزاد و پیامنور شهرستان بردسیر بود. حجم نمونه 300 نفر بود و نمونهگیری به روش تصادفی ساده با نمونههای در دسترس انجام شد. میزان افسردگی دانشجویان با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با بیماری (20 سؤال) و پرسشنامه استاندارد افسردگی زونگ (20 سؤال) بر اساس مقیاس چهار درجهای لیکرت اندازهگیری گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 5/11SPSS و با استفاده از آزمون 2χ و آزمون Exact fisher مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: 300 دانشجوی دختر (3/79 درصد) و پسر (7/20 درصد) با رعایت موازین اخلاقی پژوهش، آزادانه در این مطالعه شرکت نمودند. امتیاز افسردگی با عوامل دموگرافیک مانند جنس، سن، رتبه تولد، ابعاد خانوار، رشته تحصیلی، سن و تحصیلات و شغل مادر، سن، تحصیلات و شغل پدر، وضعیت طبیعی زندگی، وضعیت مسکن، درامد ماهیانه خانواده، رضایت از تحصیل و پیشبینی قبولی در کنکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای مطالعه نشان داد که جنس ( 001/0 P <)، سطح تحصیلات مادر (03/0 = P)، رتبه تولد (02/0 = P)، رضایت از تحصیل (01/0 = P) و پیشبینی قبولی در کنکور (002/0 = P) با میزان افسردگی ارتباط معنیداری داشت. نتیجهگیری: با توجه به این که افسردگی به عنوان یکی از موضوعات مهم در بهداشت روان به شمار میرود و این که درصد چشمگیری از دانشجویان مورد مطالعه درجات متنوعی از افسردگی را داشتند، ضرورت انجام مداخلات آموزشی با بهرهگیری از مدلهای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با تمرکز بر بهداشت روان اجتنابناپذیر است. واژههای کلیدی: افسردگی، دانشجویان، بهداشت روان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/7/24 | انتشار: 1391/7/24