ایرج کاظمی ، مهدی تذهیبی ، سمیه مومنیان ، حسین حقشناس . تعیین عوامل مرتبط با تعداد تصادفات بر حسب شدت با استفاده از رگرسیون پواسون- لگ نرمال چند متغیره بیزی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (4) :672-680
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-421-fa.html
1- استادیار، گروه آمار، دانشکده آمار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1251 مشاهده)
مقدمه: برازش مدلهای تک متغیره در بسیاری از تحقیقهای گذشته برای تحلیل دادههای تصادف به کار رفته است. با توجه به آن که متغیر شدت در این مطالعهها میتواند بیش از یک سطح باشد، از این رو در این مقاله مدل پواسون- لگ نرمال چند متغیره برای مدلسازی تعداد تصادفات بر حسب شدت استفاده شد. اگرچه برای مقایسه از مدلهای تک متغیره نیز استفاده شد. روشها: استنباط آماری پارامترهای مدل توسط رهیافت بیز و استفاده از روش نمونهگیری گیبز و الگوریتم متروپلیس- هستینگز انجام شد. دادههای تصادف مربوط به تقاطعهای شهر اصفهان بود. یافتهها: با وجود بیش پراکنش در دو سطح شدت و وجود همبستگی بین این دو سطح، مدل پواسون- لگ نرمال چند متغیره برازش بهتری را نسبت به بقیه مدلها ارایه داد. همچنین اثر حجم کل ترافیک بر تصادفات خسارتی در تمامی مدلها معنیدار بود، اما اثر حجم کل ترافیک چپگردها بر تصادفات جراحتی و فوتی تنها در مدل پواسون تک متغیره معنیدار شد. بنابراین با فرض ثابت نگه داشتن بقیه متغیرهای توضیحی، انتظار میرود که افزایش حجم کل ترافیک باعث افزایش تصادفات خسارتی میشود. همچنین افزایش حجم کل ترافیک چپگردها نیز باعث افزایش تصادفات جراحتی و فوتی در تقاطعها میشود. به طور دقیقتر تحت مدل پواسون- لگ نرمال چند متغیره افزایش 1000 وسیله نقلیه در متوسط حجم کل ترافیک باعث افزایش 31 درصدی تصادفات خسارتی میشود. نتیجهگیری: بنابراین کاهش حجم کل ترافیک در مقوله کاهش هزینه تصادفات در دراز مدت پیشبینی میشود که بسیار مقرون به صرفه استواژههای کلیدی: استنباط بیزی، روش مونت کارلوی زنجیر مارکوفی، توزیعهای پسین شرطی کامل، شدت تصادفات، ایمنی تقاطعها.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/7/24 | انتشار: 1391/7/24