دوره 8، شماره 4 - ( 7-1391 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 680-672 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ایرج کاظمی ، مهدی تذهیبی ، سمیه مومنیان ، حسین حق‌شناس . تعیین عوامل مرتبط با تعداد تصادفات بر حسب شدت با استفاده از رگرسیون پواسون- لگ نرمال چند متغیره بیزی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (4) :672-680

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-421-fa.html


1- استادیار، گروه آمار، دانشکده آمار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1251 مشاهده)
مقدمه: برازش مدل‌های تک متغیره در بسیاری از تحقیق‌های گذشته برای تحلیل داده‌های تصادف به کار رفته است. با توجه به آن که متغیر شدت در این مطالعه‌ها می‏تواند بیش از یک سطح باشد، از این رو در این مقاله مدل پواسون- لگ نرمال چند‏ متغیره برای مدل‏سازی تعداد تصادفات بر حسب شدت استفاده شد. اگرچه برای مقایسه از مدل‌های تک متغیره نیز استفاده شد. روش‌ها: استنباط آماری پارامترهای مدل توسط رهیافت بیز و استفاده از روش نمونه‌گیری گیبز و الگوریتم متروپلیس- هستینگز انجام شد. داده‏های تصادف مربوط به تقاطع‏های شهر اصفهان بود. یافته‌ها: با وجود بیش پراکنش در دو سطح شدت و وجود همبستگی بین این دو سطح، مدل پواسون- لگ نرمال چند متغیره برازش بهتری را نسبت به بقیه مدل‌ها ارایه داد. همچنین اثر حجم کل ترافیک بر تصادفات خسارتی در تمامی مدل‌ها معنی‌دار بود، اما اثر حجم کل ترافیک چپ‌گردها بر تصادفات جراحتی و فوتی تنها در مدل پواسون تک متغیره معنی‌دار شد. بنابراین با فرض ثابت نگه داشتن بقیه متغیرهای توضیحی، انتظار می‏رود که افزایش حجم کل ترافیک باعث افزایش تصادفات خسارتی می‌شود. همچنین افزایش حجم کل ترافیک چپ‌گردها نیز باعث افزایش تصادفات جراحتی و فوتی در تقاطع‏ها می‏شود. به طور دقیق‌تر تحت مدل پواسون- لگ نرمال چند متغیره افزایش 1000 وسیله نقلیه در متوسط حجم کل ترافیک باعث افزایش 31 درصدی تصادفات خسارتی می‏شود. نتیجه‌گیری: بنابراین کاهش حجم کل ترافیک در مقوله کاهش هزینه تصادفات در دراز مدت پیش‌بینی می‏شود که بسیار مقرون به صرفه استواژه‌های کلیدی: استنباط بیزی، روش مونت کارلوی زنجیر مارکوفی، توزیع‏های پسین شرطی کامل، شدت تصادفات، ایمنی تقاطع‏ها.
متن کامل [PDF 282 kb]   (1030 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/7/24 | انتشار: 1391/7/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb